Hva er egentlig et merkeverksted?

Merkeverksteder spesialiserer seg på enkelte bilmerker og holder seg oppdaterte på produsentenes siste teknologi og programvare. Når du velger et merkeverksted tilbys for eksempel ofte mobilitetsgaranti utover det som er lovpålagt og du kan være helt trygg på at mekanikerne har den rette kompetansen for reparasjon og service på bilen din.

Hva er mobilitetsgaranti?

Mobilitetsgaranti vil si at vi leverandøren av bilen din garanterer at bilen går frem til neste service. Selvforskyldte uhell som for eksempel drivstoffmangel eller kollisjon dekkes ikke av mobilitetsgarantien, men om bilen din stopper som følge av en feil du selv ikke har skyld i, dekkes kostnader som følger av driftsstansen. 

Mobilitetsgarantien gjelder som regel frem til første service og videreføres dersom service blir gjennomført hos et sertifisert merkeverksted. 

Dette gjøres under en service

Hva som gjøres ved en rutinemessig service, varierer etter serviceintervall, bilmerke og bilmodell. For bensin- og dieselbiler innebærer en service som regel:

  • Skifte av olje og filter
  • Skifte av pollenfilter
  • Kontroll av bremser
  • Sjekk og/eller skifte av tennplugger, bremsevæske, frostvæske og girolje

Følger du serviceprogrammet til din bil, er det enklere for verkstedet ditt å kontrollere bilen i tråd med fabrikkens spesifikasjoner. 

Service på elbiler

Elbiler har færre deler enn en vanlig biler på fossilt drivstoff og krever derfor ofte litt mindre på service, men skifte av bremsevæske og pollenfilter er helt vanlig. I tillegg kontrolleres  bremsene og styreenheter, kartverk og programvare oppdateres etter behov.

Hvor ofte bør jeg ha service på bilen min?

Det er ikke alltid lett å vite når, eller hvor ofte, bilen din bør på service. Følger du et serviceprogram, blir dette imidlertid mye enklere. Har du en ny bil sier som regel denne fra selv når det er på tide med service. Er du registrert  i et serviceprogram, og har en bil som ikke sier fra, kalles du inn til service når tiden er inne. Hvor ofte du blir kalt inn til service varierer fra bilmerke og bilmodell, men det vanlige er annethvert år.

Digitale servicehefter for bil

Mercedes-Benz opererer med digitale servicehefter. Informasjon om hver service og de reparasjonene som er gjort lagres digitalt. Denne informasjonen har alle Mercedes-Benz-forhandlere tilgang til, og det gjør at service på bilen din effektivt kan utføres på tvers av verksteder.

Service hos Bertel O. Steen

Bertel O. Steens merkeverksteder spesialiserer seg på enten Mercedes-Benz, Kia, smart, Peugeot, Citroën eller DS. Alle våre ansatte blir kontinuerlig kurset for å være oppdatert på den seneste teknologien og programvarene. Våre mobilitetsgarantier strekker seg lenger enn det som er lovpålagt, og opprettholdes dersom du gjennomfører service fast hos oss. 

Lurer du på noe mer?

Kontakt ditt nærmeste Bertel O. Steen merkeverksted.

Trenger du service på bilen din?

Bestill service på nett her!