Dersom du har vært uheldig, eller noen andre har vært uheldige og du var på feil sted til feil tid, er det et par ting som er viktige å huske på.

Sørg for å sikre din forklaring av hendelsesforløpet mens du fortsatt er på skadestedet og husker akkurat hva som skjedde. Husk i tillegg på å sikre de bevisene du kan. Ta bilder av skaden og noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner.

Dette er viktig: skriv skademelding på stedet!

Ha alltid et skademeldingsskjema liggende i bilen. Skademeldingsskjema kan du enkelt laste ned og printe ut her. Er det flere involverte er det viktig at begge får skrevet det de ønsker før skademeldingen blir sendt inn.

Ta gjerne også et bilde av skademeldingen med mobilen, så har du tilstrekkelig dokumentasjon dersom det skulle oppstå uenighet i etterkant.

Uenighet om hendelsesforløpet

Uenighet kan føre til at noen velger å ikke fylle ut del to av skademeldingen. Altså der hvor hendelsesforløpet skal beskrives.

Ved mangelfull skademelding kan behandlingstiden hos forsikringsselskapet ta lenger tid og betalingen kan da bli forsinket. Derfor er det viktig å fylle ut del to, selv om man er uenige om hva som faktisk skjedde. Begge parter får mulighet til å skrive sin versjon av hendelsesforløpet i skademeldingen.

Slik melder du en skade

Mange forsikringsselskaper lar deg melde skader elektronisk. Om du ønsker å snakke med noen, kan du selvfølgelig også kontakte forsikringsselskapet ditt på telefon eller e-post.

Denne dokumentasjonen skal leveres til forsikringsselskapet:

  • Skademelding

  • Eventuelle bilder fra skadestedet

  • Relevante opplysninger om skaden, som kontaktinformasjon til eventuelle vitner

  • Ved maskinskade (skade på motor, girkasse, batteri osv.) kontakter du et verksted. Før reparasjon begynner må verkstedet kontakte forsikringsselskapet ditt.

Slik ser en skadeprosess ut:

  1. Skaden skal meldes før bilen leveres til verksted. Du kan velge verksted selv, dersom ikke forsikringsselskapet ditt har noen føringer.

  2. Lever bilen til verkstedet og oppgi skadenummer.

  3. Først når forsikringsselskapet har godkjent tilbudet fra verkstedet kan reparasjonen begynner.

  4. Faktura på reparasjon sendes til forsikringsselskapet ditt. Eventuell egenandel eller reduksjon i erstatning betales som regel direkte til verkstedet.

  5. Trenger du veihjelp?

  6. Våre merkevarer sørger for 24 timers veihjelp og døgnåpen service i hele Europa. Finn kontaktinformasjon for veihjelp for Mercedes-Benz, Kia, Citroën, smart, Peugeot og DS her.

Dersom du har en eldre bil som ikke dekkes av mobilitetsgaranti kan du kontakte en uavhengig aktør. Selv om du ikke er kunde hos et selskap som tilbyr veihjelp, vil du allikevel få hjelp mot en høyere egenandel.

Falcks vaktsentral: 02222

Viking: 06000

Skadetaksering og reparasjon hos Bertel O. Steen

Når du kontakter et av våre merkeverksteder, vil du få en skadetakst. Dette sikrer at du får en presis vurdering av hva skadene vil koste å reparere. Vi har også den nødvendige kontakten direkte med forsikringsselskapet ditt, slik at du slipper å tenke noe mer på det.

Vi gjennomfører alltid reparasjoner etter produsentens retningslinjer, og vår policy er at bilen din skal være i like god stand etter krasjen som før. Benytter du et merkeverksted, vet du også at du får lakkreparasjoner i nøyaktig samme fargenyanse som resten av bilen.

Bertel O. Steens egen app, Min bil, kan du lett sende inn en skadeforespørsel med bilder.

Kontakt ditt nærmeste merkeverksted eller bestill time her.