Leasing har mange fordeler for deg som ønsker et forutsigbart bilhold av nybil over en kortere periode.

Vil du lese mer om fordeler og ulemper med leasing?

En leasingavtale strekker seg vanligvis over en periode på tre til fire år, ofte med bindingstid i en kortere periode av avtalen. Når en bil har kjørt noen år på veien, er det selvfølgelig normalt med noe slitasje, men husk at det er du som har ansvar for at bilen er i god stand når avtalen opphører. Om du leaser en bil bør du derfor være ekstra nøye med vedlikehold og service for å slippe unødvendige utgifter ved innlevering. 

Når du leaser får du vanligvis en oversikt over hva som regnes som normal slitasje som er medregnet i avtalen. Du vil også få beskjed om hva slags slitasje og skader som faller utenfor denne kategorien – og det er disse du bør følge med på.

Derfor lønner det seg å behandle bilen godt

Det anbefales å vaske bilen minst en gang i måneden, polere den to ganger i året og ha bilen på jevnlig service. Manglende service er den vanligste årsaken til påkost i forbindelse med leasingavtaler på bil. Derfor er det viktig å overholde serviceintervaller, slik at nybilgarantien ikke faller bort. 

I tillegg er det viktig å følge med på småskader som riper, bulker og steinsprut. Fikser du slike skader med en gang, unngår du at de utvikler seg til større skader som koster mer å reparere. Følg jevnlig med på bilen. Ser du tegn til rust? Da bør du sjekke opp dette.

Vil du lese mer om rust og rustbehandling? Ta en titt her!

Når du leverer bilen skal den være ren både utvendig og innvendig, det kan også være lurt å rense setene. Alt av ekstrautstyr og dokumentasjon skal også leveres inn sammen med bilen.

Her er sjekklista for unormal slitasje:

Utvendig:

  • Riper som ikke kan poleres bort, men må lakkeres.
  • Dype riper som går helt ned til metallet og/eller gir rustskader.
  • Steinsprut eller riper i frontruten.
  • Skade på glassene til frontlys, blinklys og bremselys.
  • Synlige bulker.
  • Skader og dype riper i sidespeil.
  • Skader og dype riper på støtfangere vurderes for hvert enkelt tilfelle. 

Innvendig: 

  • Alt av rifter, hull, sprekker, skader og revner på dashbord, i tak, paneler eller setetrekk. 
  • Skader etter utstyr som du selv har montert, som for eksempel fra mobiltelefonutstyr.
  • Lukt som ikke lar seg fjerne, samt skittent interiør som ikke kan rengjøres på vanlig måte.
  • Skader og mangler på sikkerhetsbelter eller annet interiør.

Dekk og felger 

  • Skader på dekk og hjulkapsler fra sammenstøt med eksempelvis fortauskanter.
  • Deformasjon, sprekker eller kraftig rust på felgens utside.
  • Sommerdekk og reservehjul med mindre dybde enn kravet til på mønsterdybde 1,6. mm på sommerdekk og 3 mm. på vinterdekk.
  • Utstyr som fulgte med bilen skal leveres tilbake uten skader. Dette gjelder for eksempel takboks eller tilhengerfeste. 

Service og mekaniske feil

  • Motorfeil som ikke regnes som normaltilstand.
  • Mangelfull servicehistorikk og vedlikehold.

Om du ønsker full oversikt over hva som regnes som unormal slitasje? Ta en titt på NAFs retningslinjer her.

Fullservice leasing hos Bertel O. Steen

Når du leaser bil hos Bertel O. Steen får du et forutsigbart bilhold uten å måtte redusere andre lånemuligheter. Vi gir deg også en sjekkliste med oversikt over hva vi regner som normal slitasje, og hva som faller under kategorien unormal slitasje – som altså vil føre til påkost. 

Våre leasingavtaler kommer med en bindingstid på minimum 12 måneder, men etter bindingstidens utløp kan du si opp avtalen uavhengig av avtalt leieperiode. 

Vi tilbyr fullservice leasing av bil med:

  • Forsikring
  • Service- og vedlikeholdsavtale
  • Drivstoff- og el-kort med rabattordninger på drivstoff/strøm og bilvask
  • Dekkhotell
  • Bombrikke
  • Leiebil
  • Veihjelp

Disse utgiftene samles på én månedlig faktura gjennom Easly

Har du planer om å lease bil? Hos oss får du raskt et pristilbud basert på dine preferanser. 

Bestill pristilbud