Riktig bilbatteri for din bil

Det viktigste du kan gjøre, er å sørge for at du har riktig batteri. Mange biler har for eksempel et batteristyringssystem som følger med på batteriets ladenivå og styrer bilens strømforbruk, og da kreves det et batteri som er tilpasset bilens system. Et merkeverksted har full oversikt over hvilket batteri som passer akkurat din bil.

For spesielt interesserte finnes det føringer for valg av batteritype i bilens instruksjonsbok. Der er det noen anbefalinger som er særlig viktige å få med seg:

1. Størrelse

Bilbatterier finnes i flere gruppestørrelser. Du finner anbefaling fra produsenten om hvilken størrelse som passer best til din bil i instruksjonsboken. Mange biler kan bruke flere enn en gruppestørrelse.

2. CCA - Kaldstartsrøm

Kaldstartstrøm viser antallet ampere batteriet kan avgi i 30 sekunder ved en temperatur på -18°C. Kaldstartstrøm er avgjørende for gode startegenskaper.

3. RC - Reservekapasitet

RC sier noe om batteriets egenskap til å gi strøm til bilens elsystem dersom dynamoen skulle svikte. Dynamo er den elektriske generatoren som lader opp batteriet mens bilen kjøres. RC oppgis i antall minutter batteriet kan belastes før bilen vil stanse som følge av strømmangel.

Temperatur påvirker strømbruk

Mange er kanskje allerede klare over at bilbatteriet belastes mer i vintervær og temperaturer langt nede på gradestokken, men det betyr ikke at du kan være helt trygg om sommeren. Batterier avgir strøm når de er varme, noe som kan føre til selvutlading i høye temperaturer. Denne selvutladingen øker drastisk dersom temperaturen overstiger 30°C.

Bilbatteriets levetid

Det er vanskelig å fastslå gjennomsnittlig levetid for et bilbatteri, men faktorer som hvor mye bilen kjøres, hvordan bilen kjøres og vedlikehold av batteriet vil kunne påvirke levetiden til batteriet ditt.
 

4 tips som kan forlenge levetiden og hjelpe deg å unngå flatt batteri

1. Unngå for mye småkjøring

Småkjøring tapper sakte men sikkert batteriet. Dynamoen rekker da ikke å lade opp batteriet med tilsvarende strøm som ble brukt på turen. Korte turer kan derfor til slutt føre til flatt batteri.

2. Rengjør batteriet

Hold bilbatteriet rent for støv og skitt, så unngår du såkalt krypstrøm som vil tappe batteriet for strøm. Dette er strøm som forsvinner ut av batteriet og langs skitten på utsiden. Salt er spesielt strømførende, så følg ekstra nøye med på vinteren. I verste fall kan krypstrøm redusere levetiden til batteriet ditt.

Dette gjør du:

Tørk av oversiden av batteriet med en såpeklut og skyll av med litt rent vann.

3. Lad opp batteriet

Går du til innkjøp av en hjemmelader, kan du enkelt vedlikeholdslade batteriet hjemme. Du kan også kjøre innom og lade opp batteriet hos et verksted. Det er spesielt lurt å lade opp batteriet noen ganger om vinteren, men ikke glem at det kan trenge en liten oppladning i løpet av en ekstra varm sommer også.

4. Følg med på batteriet og sjekk om dynamoen

Et verksted kan sjekke om dynamoen din lader opp batteriet godt nok. Dersom du merker at batteriet er svakt når du starter, vil det ikke være nok med en god kjøretur for å få ladet det opp igjen. Bruk da en hjemmelader eller kjør innom et verksted.

Ta gjerne en titt og kontroller at kontakter, ledninger og batteripolskoer er hele og intakte neste gang du allikevel har panseret oppe.

5. Bruk mindre strøm når du kjører

Varmer du opp bilen før du kjører om morgenen? Har du varmeanlegget på full styrke? Om du bruker mer strøm enn dynamoen greier å lade opp igjen på en tur, vil batteriet til slutt utlades.

Fabrikkgaranti på bilbatteriene

Hos Bertel O. Steens merkeverksteder vet vi nøyaktig hvilke batterier som passer din bilmodell – både når det gjelder størrelse, startstrøm, effekt og hvordan det skal plasseres.

Vi har fabrikkgaranti på bilbatteriene, og denne garantien er ofte lengre enn på ikke-originale batterier.

Dersom bilen din ikke vil starte på grunn av batteriet eller andre årsaker, så husk at du har tilgang til veihjelp så lenge du utfører alle fabrikantens servicer på våre verksteder.