Det finnes mange ulike alternativer for lading utenfor hjemmet. Du kan finne ladestasjoner for elbiler tilknyttet både bensinstasjoner, hoteller, kjøpesentre, kommunale parkeringsplasser og arbeidsplasser. Dette gjør det enklere å dra på langturer med elbiler, og sørger for at pendling mellom jobb og familiesysler går mer knirkefritt. 

Innhold i artikkelen:

Forskjellen på de ulike lademulighetene

Den største forskjellen mellom de ulike laderne er hvor raskt du kan lade bilen din, og om du eventuelt trenger en egen kabel for å lade. Navnet på de ulike lademulighetene reflekterer også hvor raskt du får ladet elbilen din. Disse kalles henholdsvis hurtigladere, semihurtigladere og normalladere. 

Hurtigladere 

På lengre turer med kjørelengder som overgår batteriets rekkevidde kreves det et ladestopp for å nå destinasjonen, på samme måte som du stopper for å fylle besin. ​Ladestasjonene har som regel hurtigladere som gjør det mulig å kjøre lengre turer med elbil uten for lange ladestopp. Her får elbilen tilført strøm raskere enn ved normal lading og kan lades til 80 prosent i løpet av 15-30 minutter. 

Det kan hende at det holder med ett slikt stopp, eller det kan være nødvendig med flere. Temperatur, turens lengde og sjåførens kjørestil avgjør antall ladestopp. Ved hjelp av kraftige hurtigladere kan flere slippe til for et raskere ladestopp før turen fortsetter.

To ulike ladekabler på hurtigladestasjoner: CHAdeMo og CCS/Combo

Siden det som regel benyttes ulike ladere og kontakter for de ulike bilmerkene, er alle hurtigladestasjoner utstyrt med egne ladekabler for å kunne lade alle typer elbiler. 

De fastmonterte ladekablene deles inn to forskjellige typer kontakter: CHAdeMO og CCS/Combo – bilen din vil støtte kun én av disse. En tommelfingerregel er at CSS/Combo-pluggen består av en Type-2-støpsel og to ekstra pinner for hurtigladning.

Nærbilde av CHAdeMO-lader

CHAdeMO:

En av ladekablene heter CHAdeMO og står for "charge de move", eller lading på farten. 

Nærbilde av CCS/Combo-lader

CCS/Combo:

Står opprinnelig for "Combined Charging System" og er utviklet av tyske og amerikanske bilprodusenter som et alternativ til de japanske.  

Her finner du lademulighetene CHAdeMO og CCS/Combo

Hurtigladestasjoner er som oftest utstyrt med begge alternativene, pluss at tjenester som ladestasjoner.no har muligheter for å filtrere mellom CHAdeMO og CCS/Combo når du søker. Det står godt forklart på hurtigladestasjonene hvordan du betaler og setter inn støpselet. Tesla har sitt eget system og egne ladestasjoner. Ofte omtales Teslas ladere som destinasjonsladere.  

Bilder på rekke og rad som lader på en kommunal ladestasjon

Semihurtiglading og normallading

Det andre alternativet for lading går under begrepet semihurtiglading eller normallading. Det som skiller disse to fra hverandre er ladeeffekten og kontakttypen du bruker for å lade. Disse finner du ofte tilknyttet offentlige ladestasjoner eller borettslag.

Schuko-lader som gir 2,5 kW via stikkontakt med ladekabel

Ved normallading bruker du stikkontakt (Schuko) og får en ladeeffekt på 2,5 kW. 

Type 2-lader, som kan gi en ladeeffekt på opp til 32 kW

Ved semihurtiglading eller flexilading benytter du Type 2-kontakten og kan få en ladeffekt er opp til 32 kW. 

Ladere på offentlige destinasjoner:

Du finner semighurtigladere og normalladere på kjøpesentre eller ved kommunale parkeringsplasser. De fleste er utstyrt med semihurtigladere, mens de eldste ladestasjonene kun har normalladere med stikkontakt. Lading ved kjøpesentrene er ofte gratis for kunder, mens dette kan variere på kommunale ladestasjoner. 

Det finnes i dag mange gode verktøy som gir deg full oversikt over hvor disse ladestasjonene befinner seg. På ladestasjoner.no kan du sortere på bilmerke, hva slags ladeladetype de har (Schuko eller Type 2) og om de tilbyr gratis lading eller ikke.  

Bilde av ladekart fra ladestasjoner.no

Kommunale ladestasjoner: På kommunale ladestasjoner er det som regel gratis å lade og parkere både elbil og ladbare hybridbiler. De offentlige ladeplassene er merket med «for ladbar motorvogn» eller «for EL-motorvogn». I Oslo gjelder dette også for beboerparkeringssoner (januar 2019). På hvert ladepunkt vil du finne informasjon om makstid, og du må bruke en urskive der det står "Parkeringsskive/gratisbillett" på skiltet. 

Du kan bestille urskive og lese mer om Oslos kommunale parkeringsplasser her

Lading på arbeidsplassen: Til glede for mange elbilister er arbeidsplasser over hele landet i gang med å utvide ladetilbudet til ansatte og gjester. Husk at den samme kutymen gjelder blant kollegaer som på andre ladetilbud hjemmefra: Når ønsket lading er fullført flytter man bilen slik at andre kan komme til ladestasjonen. 

Lading av elbil tilknyttet borettslag: Mange borettslag har allerede investert i ladestasjoner. Dette er med på å øke boligens verdi, og vil i de fleste tilfeller håndteres av styret i borettslaget. 

Hvordan betaler jeg for ladingen?

På alle ladestasjoner kan du betale med SMS eller kredittkort. I tillegg vil du mange steder kunne bruke en app eller ladebrikke som kan skaffes blant annet hos Elbilforeningen eller Fortum. Utviklingen går fort, og de fleste forhandlere vil sannsynligvis være oppdatert på nye tilbud og aktører.

Prisen for hurtiglading varierer. Hos Fortum sine ladestasjoner er prisen 2-3 kroner per minutt avhengig av om du bruker ladeapp eller betaler med SMS. 

Nødladere 

Med alle nye elbiler medfølger en nødlader som har uttak til normale stikkontakter. Disse kan benyttes på hytta, ladestasjoner som kun har stikkontakt (Schuko) eller andre steder hvor ladestasjoner ikke er tilgjengelig. Disse laderne har en effekt på 2,5 kW og bruker i snitt 11 timer på å lade elbilen din fullt opp. For lading over lengre perioder anbefales ikke nødladere, ettersom stikkontakter ikke er konstruert for å tåle så høy belastning over tid.

Les også: Derfor bør du installere en ladestasjon hjemme