Den raske utviklingen innen elbil- og batteriteknologi gjør av lave temperaturer og vinterkulde ikke er en like stor utfordring som det var tidligere. Nye elbiler kommer med en forventet minimum og maksimum rekkevidde fra produsentene, og kravet for at oppgitt rekkevidde faktisk stemmer, har blitt betydelig strengere de siste årene med innføringen av den nye WLTP-målemetoden.

Hva skjer med elbiler når temperaturen faller?

Har du brukt en smarttelefon ute i minusgrader, har du kanskje også opplevd at batteriet tømmes fortere enn normalt. Dette henger sammen med at reaksjonene i battericellene går tregere i lave temperaturer, noe som gjør at en del av batterikapasiteten går tapt.

Tilsvarende vil batteriet i en elbil påvirkes negativt når temperaturen faller. Dette går ut over rekkevidden du har tilgjengelig. En varm sommerdag bruker elbilen fra rundt 1,5 kWh per mil, mens om vinteren brukes fra 2 rundt kWh og oppover per mil. Faktisk forbruk avhenger av temperatur. Det er ikke uvanlig av elbileiere opplever en reduksjon i rekkevidden på mellom 10 og 30 prosent om vinteren.

Tips for å optimalisere elbilens rekkevidde om vinteren:

  • Parker innendørs eller i en oppvarmet garasje hvis mulig.
  • Bruk bilens funksjon for forvarming mens den står til lading.
  • Ha riktig trykk i dekkene. Dekktrykket kan falle i lave temperaturer, noe som fører til at rullemotstanden øker.
  • Tilpass kjørestilen din etter vær- og trafikkforhold. Brå akselerasjon sjeler mye energi, så vær forsiktig med gasspedalen.
  • Bruk sete- og rattvarmer. Dette bruker mye mindre energi enn det å varme opp hele bilen med kupévarmeren.
  • Lad bilen når den er varm. Batteriet lader mer effektivt når det ikke er kaldt.
  • Bruk en ruteplanlegger og planlegg reisen på forhånd med tanke på ladestopp.

Forvarming

Det går med mye energi til å varme opp en iskald kupé med bilens varmeanlegg. De fleste nyere elbiler varmer i tillegg opp selve batteriet for at det skal fungere mer effektivt.

Husker du å forvarme bilen mens den lader, vil ikke batteriet tappes for energi. Du trenger altså ikke å kjøre med lue og votter når du skal ut å kjøre elbil om vinteren.

Hurtiglading fungerer best når batteriet er varmt

Når det er kaldt anbefaler vi å vente med hurtiglading til du har fått kjørt noen mil og varmet opp batteripakken. Dette fordi hurtiglading og normallading går vesentlig tregere når batteriene er kalde. Årsaken er at kalde batterier har en høyere motstand i cellene som gjør at det tar lenger tid å tilføre strøm.

Les også vår oversikt: Ulike lademuligheter for elbil

Planlegg turen

En tur til hytta på fjellet vil ikke være noe problem for de fleste elbiler. Her gjelder det å på forhånd planlegge stopp ved ladestasjoner langs veien. Et godt tips kan være å lade bilen idet du kommer frem til hytta, mens den batteriet fortsatt er varmt. Fremme på hytta kan du bruke nødladeren som følger med bilen i kombinasjon med egnet strømuttak. Vi fraråder regelmessig lading i vanlig stikkontakt.

Trenger du å lade raskt bør du undersøke om det er mulighet for hurtiglading i nærheten av hyttefeltet.

På ladestasjoner.no finner du en oversikt over hurtigladere langs veiene over hele landet.

Andre faktorer

Vår snø i veibanen gir økt rullemotstand. Kald luft gir økt luftmotstand. Begge deler vil ha en negativ effekt på bilens rekkevidde.

Piggdekk på tyngre biler vil også påvirke rekkevidden negativt. Det samme gjelder skistativ og særlig takbokser. Det er også greit å vite at gode dekk med riktig dekktrykk generelt sett vil ha en positiv effekt på rekkevidden. Dette gjelder året rundt, i all slags vær. 

Bli kjent med bilens rekkevidde

Rekkevidde varierer fra modell til modell. Det er også fort gjort å se seg blind på rekkevidde. Vurderer du å kjøre en ny elbil, anbefaler vi at du forsøker å beregne hva behovet ditt kommer til å være. [Link til sak om beregning av rekkevidde]

Bruker du hovedsakelig bil til og fra jobb og har god tilgang på lademuligheter, trenger du kanskje ikke den lengste rekkevidden. Kjører du til hytta annenhver helg, også i vinterhalvåret, vil behov kunne være et annet.