Ordliste

Litium: Batteriet i elbilen

Batteriet i elbilen din er som oftest et litiumbatteri. På grunn av ladekapasitet og høy energitetthet har dette blitt standarden for de fleste elbiler.

Volt

Volt er definert som det elektriske potensialet (spenningen) over en leder når denne avgir 1 watt (W) effekt og fører en strøm på 1 ampere (A). Volt kan sammenlignes med vanntrykket i springen.

I et vanlig hjem er det vanligvis rundt 230 volt i stikkontakten.

Strøm: Ampere (A)

Strømstyrke blir målt i antall ampere. Alle elektriske anlegg har en maksgrense man må forholde seg til. Maksgrensen for hjemmelading med stikkontakt er 10 ampere.

I sammenheng med eksempelet over kan volt forstås som hvor fort vannet kommer ut av springen.

Effekt: Kilowatt (kW)

Kilowatt er summen av volt (spenning) ganget med ampere (strømstyrke). Dette fungerer som betegnelse på hvor mye kraft det er i elbilmotoren.

En Kia Soul Electric har for eksempel en elmotor med 81,4 kW (111 HK) og en Smart ForTwo har 60 kW.

Energi: Kilowattimer (kWt)

Batterikapasiteten måles i kWh og sier noe om hvor mye energi som lagres i batteripakken.

Et batteri på 20 kWt kan gi 20 kW i en time, eller 10 kW i to timer.

Kilowattimer brukes også for å måle hvor mye batteripakken har fått ved opplading. For eksempel har en Kia Soul Electric en batterikapasitet på 30 kWt og en Smart ForTwo 17,4 kWt.

Mode 1

Mode 1 er betegnelsen for normallading eller saktelading fra stikkontakter (Schuko) med vanlig skjøteledning. Denne lademodusen blir ikke brukt på moderne elbiler og er en mindre sikker måte å lade bilen på.

Husk at kontakt og kabel må være jordet. Du bør også sette deg inn i risikofaktorene dersom du skal lade på denne måten. Du kan lese mer om dette hos DSB.

Mode 2

Mode 2 er betegnelsen for saktelading fra stikkontakt med en semi-aktiv ladekabel. Det er denne ladekabelen som typisk har en klump eller "kladd" på seg. En semi-aktiv ladekabel har innebygde sikkerhetsfunksjoner som overvåker og sikrer ladingen.

En Mode 2-ladekabel betegnes noen ganger som nødladekabel og følger med alle nye elbiler og plug-in hybrider.

Skal du lade i denne modusen regelmessig kan det være lurt å få installert en egen stikkontakt med egen kurs. Her bør det være en sikring på 10 ampere, i tillegg til at kursen beskyttes med jordfeilvern Type B.

En ladekabel med ladekloss kan med fordel avlastes med en krok eller lignende. Dette gir mindre belastning og sørger for at det ikke går varmgang og skjer smelteskader på stikkontakt eller støpsel.

Mode 3

Mode 3 er betegnelsen for lading med fastmontert ladestasjon. De samme kontrollfunksjonene som finnes i kladden er da integrert i ladeboksen.

Med denne modusen kan du lade både normalt og hurtig.

Mode 4

Mode 4 er betegnelsen for hurtiglading med høy effekt, og brukes blant annet på ladestasjoner langs motorveien. Disse stasjonene har egne kabler med enten CHAdeMO eller CSS-plugg.

Likestrøm (DC) og vekselstrøm (AC)

Ved hurtiglading lader man med likestrøm (DC) med effekt over 40 kW.

Vekselstrøm er den strømmen du får i stikkontakten hjemme.

Likestrøm har samme effekt som vekselstrøm (AC), men likeretterne som sitter i bilen og omgjør AC til DC har en begrensing på 7-11 kW.

DC står for Direct Current, eller likestrøm på norsk. Batterier har alltid likestrøm. Hvis man skal koble direkte til et batteri, må det være likestrøm.

AC står for Alternating Current, eller vekselstrøm. Det er slik strøm man får i kontakten hjemme. Her endres strømretningen regelmessig. Vanlig 230 V er på 50 Hz, som vil si 50 sykluser fra positiv til negativ og tilbake per sekund.

For at man skal kunne lade et batteri fra AC (vekselstrøm), må man ha en lader som konverterer strømmen til DC (likestrøm).

Schuko

Schuko kommer fra det tyske ordet Schutzkontakt som betyr beskyttelseskontakt, og er også kjent som en vanlig husholdningskontakt. Denne har du typisk hjemme i veggen. 

bilde av ladekabel med stikkontakt

Hjemmelader

En hjemmelader er en ladestasjon du har installert hjemme. Hjemmeladeren kan gå under flere navn, for eksempel ladeboks og vegglader.

Les mer om lading hjemme her.

bilde av hjemmelader