
Med tre aktive barn hjemme, og en jobb som både innebærer reising og transport av mye utstyr, er god plass noe av det viktigste ved en bil for Anna Novalova. Alt fra bandybager til fotoutstyr – alt fikk enkelt plass
For den aktive familien på Konnerud er det nemlig full rulle – og full bil – stort sett hele uka gjennom.
Barna har nemlig fritidsaktiviteter som krever mye plass. Sønnen André på 10 år spiller både bandy og ishockey, mens datteren Alisa (7) nettopp har begynt på bandy hun også. Minstemann har ikke helt bestemt seg for fritidsaktivitet ennå, sier Anna, men foreløpig er det turntrening på mandag for han.
André er i tillegg en såpass talentfull bandyspiller at han trener med to lag, i aldersklassene 13 år og 14 år. Med treninger to ganger i uka, i tillegg til kamper, betyr det at familien må lesse bilen med utstyr og bager nesten hver eneste dag i uken.
– Når det er kamper må vi jo ofte kjøre til andre steder også, så det blir mye kjøring. Da gjelder det at bilen ikke bare får plass til alt utstyret, men er litt romslig, sånn at barna har det fint underveis, understreker Anna.
I tillegg til å fylle uken med organisert idrett, liker familien å stå på skøyter og dra på skiturer, og på sommeren er det gjerne stranden som lokker. Full rulle, som sagt.
Sånn sett er det kanskje ikke så rart at Anna ikke virket helt overbevist da vi overleverte en KIA EV3, som familien skulle få prøve i tre dager. Utseendet var det ingenting å si på, tvert imot. Men hvordan er egentlig plassen i den smekre og kompakte bilen?
EV3 er tross alt en kompakt SUV som ikke er stort mer enn fire meter lang. Selv om førsteinntrykket definitivt var positivt, var det også iblandet litt skepsis: Kunne den virkelig få plass til unger, bandybager, fotoutstyr, skolesekker og alt annet familien trenger?
– En bag med bandy-utstyr tar mye plass, og med to barn som spiller blir det jo to store bager. Siden minstemann som regel er med, trenger vi også plass til tre barn inne i bilen. Da jeg så bilen første gang tenkte jeg at den ikke er så stor, og lurte litt på om den hadde plass til alt vi trenger, innrømmer Anna.
Da vi møter Anna og de to mellomste barna ved bandybanen på Konnerud noen dager senere, lurer hun ikke lenger. EV3 har bokstavelig talt fått kjørt seg, og konklusjonen er klar, sier Anna.
– Den er ganske kompakt utenfra, men hadde mye bedre plass inni enn jeg trodde. Vi fikk plass til alt utstyret uten problemer, vi hadde faktisk hatt plass til mye mer, og både jeg og barna hadde det veldig komfortabelt!
Med god plass til både bager og barn, og topp komfort for både sjåfør og passasjerer, fikk KIA EV3 to tomler opp fra hele familien, konstaterer Anna.
– André var ekstra glad for å få sitte i passasjersetet foran, hvor kan kunne leke seg med innstillingene på den store touch-skjermen. Han stilte på forskjellige farger på lyset, styrte musikkanlegget – som forresten imponerte veldig – og hadde det gøy med alle innstillingene i setet. Bakluken, som lukker seg ved å trykke på en knapp, likte han veldig godt. «Oi, kan jeg få trykke på knappen!»
Takler is, trange gater og motorvei
EV3 fungerte ypperlig på tidvis trange og isete gater på Konnerud og i Drammen sentrum, forteller Anna. Men familien fikk også prøvd bilen på sterkt trafikkerte E18, og oppdaget at den fungerte vel så godt der.
– I går testet vi bilen med en kjøretur til IKEA, og alle koste seg veldig, mamma også! Barna har bare blitt mer og mer glad i bilen, og i dag spurte de «kan vi ikke beholde bilen?». Så de likte den veldig godt!
Anna trekker frem noen av mange ting barna likte ved EV3: At den hadde så god plass i baksetet, det lille bordet mellom baksetene hvor man kan sette kopper og sånn, at man kan sette på forskjellige farger og lys i kupeen, glasstaket som slipper inn masse lys … Og så likte de at bilen har varme også i baksetene – og mulighetene til å sette på kjøling i setene. Jeg måtte minne dem på at det var vinter, og at det var bedre med varme!
Været viste seg ikke akkurat fra sin beste side, de februardagene Anna og familien testet KIA EV3. På sedvanlig norsk vintervis gikk man fra -10 og mye snø, til regn og plussgrader med tykk tåke.
Regn, tåke og speilblank is kombinert med mørke kvelder er alt annet enn hyggelig for en sjåfør med bilen full av barn, men også her leverte bilen til toppkarakter, forteller Anna.
– Jeg tenkte bare «herregud så deilig det er å kjøre!». I min egen bil kan jeg ofte bli litt stresset på de glatte, bratte veiene her, men i EV3 bare koste jeg meg.
EV3 sitter som støpt på veien. Og blir det glatt, har den en egen kjøremodus som heter Snow Mode.
– Snow Mode var veldig bra, og er en funksjon som kommer veldig godt med her på Konnerud. Det er mye bratte bakker her, og ofte mye snø og veldig glatt. Men EV3 funket veldig bra her, noe jeg merket allerede den første kvelden. Det var regn, mørkt og veldig glatt, men likevel følte jeg meg veldig trygg bak rattet.
EV3 har en rekke smarte innstillinger som bidrar til at kjøreopplevelsen blir så trygg og behagelig. Disse var det enkelt å finne ut av, forteller Anna. Hun likte også at det aller meste kan skrus av og på, eller stilles, via en fysisk knapp. Dermed trenger man ikke ta øynene fra veien for å endre en innstilling.
– Jeg byttet for eksempel kjøremodus ved å trykke på en knapp på rattet, det kunne ikke blitt enklere. Det er faste innstillinger som ECO for maksimal rekkevidde, Sport hvis man trenger litt ekstra akselerasjon, Snow Drive som vi som sagt har god nytte av her på Konnerud, og My Drive hvor man kan tilpasse selv.
Andre funksjoner som kjøreassistenter, dødvinkel-kamera som dukker opp når man setter på blinklys og et ryggekamera som blant annet viser bilen i 3D fra fugleperspektiv, falt også i smak.
– Funksjonene er enkle å finne og slå på ved hjelp av knapper på rattet. Ting som dødvinkel-kameraet er nok spesielt nyttig i byen, ikke minst storbyer som Oslo, der man må passe på at det ikke kommer syklister bakfra.
Kjøreassistenten som blant annet korrigerer bilens posisjon mellom veimerkingen og sier ifra dersom man overstiger fartsgrensen, bidro også til trygghetsfølelsen, sier Anna.
– Med barn i bilen kan det jo ofte oppstå distraksjoner, og da føles det godt at bilen sier ifra eller til og med styrer litt selv hvis man blir litt uoppmerksom. Og man kan enkelt skru av og på disse funksjonene, igjen med knapper på rattet.
Kjøring til og fra barnehage og skole, og ikke minst trening, er som sagt en stor del av hverdagens bilbruk for Anna. Men også jobben som fotograf kan innebære en del kjøring, med mye utstyr som krever god plass.
Anna har eget studio ved togstasjonen i Drammen sentrum. I begynnelsen av karrieren tok Anna familie- og baby-bilder, men har utvidet nedslagsfeltet med årene.
– Etter korona begynte jeg også å jobbe med portrettfoto for bedrifter, foto til arrangementer og eventer, produktfoto.. Egentlig alle typer foto.
Når Anna får oppdrag som gjøres utenfor studio, er hun avhengig av å frakte med seg mye utstyr. Profesjonelle fotografer har jo langt mer enn bare en kameraveske over skulderen: Bakgrunner, stativer, lamper, reflektorer og annet lysutstyr, forskjellige objekter og annet må til for å skape det perfekte bildet, og kan utgjøre et ganske durabelig lass.
Også her leverte KIA EV3 til toppkarakter, sier Anna, og demonstrerer villig hvor romslig den bare 4,3 meter lange bilen faktisk er. Bagasjerommet er på hele 460 liter, noe som er klasseledende for kompakte SUV-er.
Anna legger i tillegg ned baksetene, og flytter platen i bunnen av bagasjerommet til øverste hakk med et enkelt grep, slik at det flukter med de liggende setene. Dermed åpenbarer det seg det rene dansegulvet – eller skal vi si bandybanen – av et lasterom, som hun enkelt fyller med utstyr gjennom den romslige bakluken.
Profesjonelle fotografer bruker noe som heter soft box, store telt-lignende innretninger som monteres på foto-lampene for å gi riktig lys. Disse kan slås sammen når de ikke er i bruk, men det trenger ikke Anna. Hun får faktisk hele soft box-en inn bakluken, i tillegg til alt av bager og andre ting.
Dermed får et imponerende lass av fotoutstyr enkelte plass i den kompakte bilen, og Anna kan trykke på knappen (siden André ikke er i nærheten og vil gjøre det!) og lukke bakluken.
For familien er plass til både folk og ting en av de viktigste egenskapene ved en bil, i tillegg til å være trygg og sikker.
Etter noen dager med kjøring på isete veier i regn og tåke kan Anna konstatere at EV3 fyller alle kriterier, og vel så det.
– Vi fikk enkelt plass til alt vi trengte, og hadde fortsatt plass til mer. Det var egentlig overraskende god plass, spesielt i forhold til størrelsen på bilen. Den er jo ikke så lang eller bred, noe jeg selv synes er et pluss for kjøreopplevelsen, med parkering og sånn.
Så, vi var veldig fornøyde med bilen! For en familie som vår, med mange barn, dekker den alle krav og behov, og har masse funksjoner som bidrar til en behagelig kjøretur både for både sjåføren og barna. Barna har fortsatt ikke lyst til å levere bilen tilbake!

Barna har bare blitt mer og mer glad i bilen, og i dag spurte de «kan vi ikke beholde bilen?». Så de likte den veldig godt!
Anna Novalova, småbarnsmor

– Jeg tenkte bare «herregud så deilig det er å kjøre!».


