Personvernerklæring for bilkonsernet i Bertel O. Steen AS
Bertel O. Steen AS er et selskap heleid av Bertel O. Steen Holding AS. Bertel O. Steen AS er morselskapet i bilkonsernet. Bilkonsernets virksomhetsområder er bilimport, forhandlervirksomhet (salg), verksteddrift og kundetjenester. Denne personvernerklæringen gjelder for Bertel O. Steen AS med datterselskaper (heretter “bilkonsernet”) med unntak av følgende selskaper, som har egne personvernerklæringer på sine nettsider:
En oversikt over datterselskaper finner du her.
Dersom du besøker nettsiden til et av våre bilmerker, vil disse også kunne ha egne personvern- og cookieerklæringer. Disse personvernerklæringene gjelder for det enkelte merke og dets nettsider.
Denne personvernerklæringen gir utfyllende informasjon om bilkonsernets behandling av personopplysninger, herunder hvilke personopplysninger bilkonsernet behandler, hvorfor vi behandler personopplysningene dine, og dine personvernrettigheter.
Behandlingsansvarlig
Behandlingsansvarlig er den virksomheten som bestemmer formålet med (hvorfor) og midlene med (hvordan) behandlingen av personopplysningene. De ulike selskapene i bilkonsernet kan ha ulike roller etter personvernregelverket. Dette avhenger av hvilke produkter og tjenester som leveres og hvem du samhandler med. Behandlingsansvaret er presisert i tabellene nedenfor.
Om du benytter tilkoblede tjenester i bilen din, for eksempel via app, er det bilprodusenten som er behandlingsansvarlig for personopplysningene som samles inn via tjenesten. Du kan finne mer informasjon om denne behandlingen i bilprodusentens personvernerklæring eller ved å kontakte bilprodusenten.
Kontaktopplysninger
Dersom du ønsker å kontakte bilkonsernet om ditt personvern, kan du gjøre det via personvernskjemaet, eller per post til: Bertel O. Steen AS, Personvernteamet, Postboks 52, 1461 Lørenskog.
Dersom du ønsker å kontakte bilkonsernets personvernombud kan du gjøre det via personvernskjemaet, eller per post til: Bertel O. Steen AS, Personvernombudet, Postboks 52, 1461 Lørenskog.
Hvem behandler vi personopplysningene om?
Bilkonsernet behandler personopplysninger om:
- besøkende på bos.no og boskonsern.no
- eksisterende kunder
- potensielle kunder
- personer påmeldt nyhetsbrev, interesselister, arrangementer eller liknende
- personer som henvender seg til oss
- kontaktpersoner hos leverandører, forretningspartnere eller andre samarbeidspartnere
- personer som samhandler med oss på sosiale medier
- potensielle jobbkandidater
Personopplysningene kan innhentes fra den registrerte selv, fra et av selskapene i bilkonsernet, fra offentlig tilgjengelige kilder eller fra tredjeparter, for eksempel tjenesteleverandører, partnere eller referanser ved rekruttering.
Behandling av personopplysninger
Formålet med behandlingen av dine personopplysninger, kategorier av personopplysninger som behandles, behandlingsgrunnlag, og behandlingsansvarlig for den enkelte behandling, finnes i tabellene nedenfor.
Dersom du ikke vil dele personopplysningene dine med oss der en behandling er nødvendig for å oppfylle en avtale du er part i, eller for å gjennomføre tiltak på din anmodning før en avtaleinngåelse (GDPR art. 6 (1) (b)), kan dette medføre at vi ikke kan inngå eller oppfylle avtalen med deg. Dette vil også kunne gjelde der en behandling er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse (GDPR art. 6 (1) (c)).
Kategorier av personoppplysninger
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Adresse, arbeidssted, betalingsmetode, bilkontraktinformasjon, bilmerke, bilmodell, biltype, bilønsker, e-post, fakturabeløp, fakturanummer, fakturaopplysninger, finansiering, firmatilknytning, forsikring, forsikringsbonus, fødselsdato, førerkort, henvendelsesinnhold, hvor de har forsikring, innbyttebil, kjøpshistorikk, kundenavn, kundenummer, leasing, legitimasjon, leveringstid, navn, ordrenummer, personnummer, postnummer, poststed, registreringsdato, registreringsnummer, saksnummer, serienummer, sum på kjøp, telefonnummer, tilbud, årsak til avslag på finansiering, kontonummer, låneinformasjon, organisasjonsnummer, VIN
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings-ansvarlig |
Korrespondanse i anbudsprosess | Ansatt hos bedriftskunde | Gi tilbud i anbudsprosess | 6 (1) (f) -berettiget interesse – salg | Selgende selskap i bilkonsernet |
Behandle støttesøknad | Eksisterende kunder | Behandle støttesøknad ved salg | 6 (1) (f) -berettiget interesse – salg | Bertel O. Steen AS |
Betaling | Eksisterende kunder | Behandle betalingen for det kjøpte produktet eller tjenesten i henhold til avtale med kunden | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Gjennomføre salgsavtale | Eksisterende kunder | Oppfylle avtale med kunden om salg av varer og tjenester | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Kundekø ny bilmodell | Eksisterende kunder | Administrere salg av og leveringstid for kommende bilmodeller | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Forsikring | Eksisterende kunder | Oppfylle krav om forsikring | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Registrering av bil i Statens vegvesen | Eksisterende kunder | Registrere kjøpt bil på eier hos Statens Vegvesen | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Salg av bil | Eksisterende kunder | For å kunne gjennomføre salg til privatperson | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Salg av deler | Andre | Finne korrekt del til bil | 6 (1) (f) -berettiget interesse – salg | Bertel O. Steen AS |
Tilbud på bil | Potensielle kunder, eksisterende kunder | Levere tilbud til kunden | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Undersøke avslag på finansiering ved salg | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Håndtere finansieringssaker | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Utstedelse av typegodkjenning (COC-dokument) for privateid kjøretøy | Eksisterende kunder | Levere CoC-dokument til bil som eksporteres | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Kategorier av personoppplysninger
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Adresse, aksept, alder på kjøretøyet, annen informasjon om bilens tilstand, AO-nummer, bestillingsnummer, bildata, bilkontraktinformasjon, bilmodell, biltype, e-post, e-postkorrespondanse, EU-kontrollresultat, fakturabeløp, fakturanummer, fakturaopplysninger, henvendelse fra kunde, informasjon om forsikringsdekning, innbyttebil, inn- og utsjekksdato, internkommunikasjon om servicen, kjøp, kontonummer, kundebeskrivelse av problem, kundens beskrivelse av bilen og arbeidet, kundenummer, leasing, legitimasjon, merknader fra verksted, navn, om personen er død, oppdragsnummer, saksnummer, serviceavtale, servicehistorikk, skadenummer, teknikers beskrivelse av problem, teknisk bilinformasjon, telefonnummer, tilbud, ustrukturerte data, verkstedshistorikk, organisasjonsnummer, registreringsnummer, VIN.
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Booking av time | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Administrere timebestillinger | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Gjennomføring verkstedbesøk | Eksisterende kunder | Gjennomføre service/reparasjon i henhold til avtale | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Serviceavtaler | Eksisterende kunder | Administrere serviceavtalene med kunder | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Kredittsøknad for verkstedkostnad | Eksisterende kunder | For å kunne søke kreditt hos partner for kunden | 6 (1) (f) -berettiget interesse – tilby betalingsutsettelse | Forhandler |
Registrere dagens kontakt ved servicebestilling | Eksisterende kunder, Andre | Ha oversikt over servicehistorikk | 6 (1) (f) - berettiget interesse – tilby service til kunden | Forhandler |
EU-kontroll | Eksisterende kunder | For å innfri lovpålagt krav | 6 (1) (c) - rettslig forpliktelse | Forhandler |
Teknisk assistanse fra fabrikk | Eksisterende kunder | Innhente teknisk assistanse fra fabrikk | 6 (1) (f) -berettiget interesse – tilby god kundeservice | Forhandler |
Utlån av bil | Eksisterende kunder | Administrere timebestillinger | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
OBFCM-data | Eksisterende kunder | Rapportere bilens faktiske drivstofforbruk | 6 (1) (c) - rettslig forpliktelse | Forhandler |
Kategorier av personopplysninger
Navn, kjøretidspunkt, telefonnummer, registreringsnummer, adresse, førerkortnummer, førerkort.
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Prøvekjøring | Potensielle kunder, eksisterende kunder | Inngå avtale om prøvekjøring | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Adresse, alder på kjøretøyet, arbeidsbeskrivelse, bilde, bilinformasjon, bilmerke, bilmodell, biltype, e-post, EU-kontrollresultat, personopplysninger i fritekstfelt, kjøretøydata, klageinformasjon, navn, ordrenummer, registreringsdato, registreringsnummer, reparasjonshistorikk, servicehistorikk, telefonnummer, verkstedshistorikk, brukeridentitet, VIN.
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Garantisaker | Eksisterende kunder, bileiere | Behandle garantisaker | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Forhandler |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Adresse, alder på kjøretøyet, informasjon om bilens tilstand, arbeidsplass, arbeidssted, , bilmerke, bilmodell, biltype, bilønsker, brukernavn, cookiebasert samtykke, e-post, forhandler, funksjon, fødselsdato, henvendelsesinnhold, informasjon fra salgsprosessen, IP-adresse, jobbsted, kjønn, kjøpshistorikk, kommentarer, kontaktinformasjon, kontraktsinformasjon, kundehenvendelse i fritekst, likerklikk, navn, notater, periode, postnummer, poststed, preferert forhandler, pseudonymisert epost-adresse, pseudonymisert telefonnummer, registreringsnummer, bileier, servicehistorikk, språk, sted, stilling, telefonnummer, tidspunkt for bestilling, tilbud, transaksjonsdata, VIN, ønsket lokalisering, reservasjonsinformasjon.
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag (GDPR artikkel) | Behandlings- |
Nyhetsbrev på e-post | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Distribusjon av e-postnyhetsbrev på vegne av ulike merkevarer i bilkonsernet til registrerte abonnenter av ulike typer nyhetsbrev. | 6 (1) (a) - samtykke | Forhandler, Brevetti AS, Kia Bil Norge AS, Smart Bil Norge AS, Bertel O. Steen AS, CDS Norge AS |
Bedriftsside på sosiale medier | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Nå ut til et større publikum | 6 (1) (f) - berettiget interesse - være tilgjengelig for kunder og andre | Kia Bil Norge AS, Smart Bil Norge AS, Brevetti AS, Otto Mobility AS, Forhandler, Bertel O. Steen AS, CDS Norge AS |
Innhente og ha oversikt over samtykker | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Overholde personvern-, ekom- og markedsføringsregelverket | 6 (1) (c) - | Bilkonsernet |
Kundekonkurranse | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Fremme salg | 6 (1) (a) - samtykke, | Forhandler, CDS Norge AS, Kia Bil Norge AS, Brevetti AS, Bertel O. Steen AS, Smart Bil Norge AS |
Leads interessehåndtering | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Håndtere interesse-påmelding for å motta informasjon om nye bilmodeller som er under lansering | 6 (1) (a) - samtykke | Kia Bil Norge AS, CDS Norge AS, Smart Bil Norge AS, Forhandler, Brevetti AS, Bertel O. Steen AS |
Markedsføring av egne produkter og tjenester tilsvarende de som kunden har kjøpt tidligere | Eksisterende kunder | Markedsføring | 6 (1) (f) - berettiget interesse – tilby produkter og tjenester | Forhandler |
Markedsføringssamarbeid | Bloggere | Samarbeid om markedsføring | 6 (1) (f) - berettiget interesse - nå ut til et større publikum | Bertel O. Steen AS, Smart Bil Norge AS |
Kontakt med presse | Journalister | Markedsføring | 6 (1) (f) - berettiget interesse - nå ut til et større publikum | Smart Bil Norge AS, CDS Norge AS, Bertel O. Steen AS, Brevetti AS, Kia Bil Norge AS |
Leadsforespørsler prøvekjøring | Potensielle kunder | Håndtere forespørsler fra prospects om tilbud og bestilling av prøvekjøring | 6 (1) (b) - oppfølging av avtale | Forhandler |
Leadsinnsamling | Potensielle kunder | Etablere kundeforhold | 6 (1) (b) - oppfølging av avtale | Forhandler |
Måle effekt | Brukere | Måle effekten av markedsaktiviteter | 6 (1) (a) - samtykke | Bertel O. Steen AS, KIA Bil Norge AS |
Markedsføring over brev og telefon | Potensielle kunder | Markedsføring | 6 (1) (f) - berettiget interesse - nå ut til et større publikum | CDS Norge AS, Kia Bil Norge AS, Brevetti AS, Forhandler, Bertel O. Steen AS, Smart Bil Norge AS |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Alder på kjøretøyet, bilinformasjon, bilmerke, bilmodell, biltype, e-post, e-postkorrespondanse, finansiering, forbruk, forhandlertilhørighet, førerkort, klageinformasjon, klageårsak, leiebil, navn, nærmeste verksted, postnummer, problembeskrivelse, registreringsnummer, telefonnummer, bilens kjøpsår, VIN, resultat av spørreundersøkelsen, kommentar fra KTI
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag (GDPR-artikkel) | Behandlings- |
Klagehåndtering | Eksisterende kunder, potensielle kunder | Håndtere og følge opp klager fra kunder | 6(1) (b) - oppfylling en avtale 6(1) (c) - rettslig forpliktelse 6(1) (f) - berettiget interesse – gi god kundeservice | Forhandler |
SMS-utsendelse | Eksisterende kunder | Gi kunden informasjon om bilutleieforhold | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Bertel O. Steen Bilutleie AS |
Kundeservice app | Eksisterende kunder | Gi kundeservice | 6 (1) (b) - oppfylling av avtale | Bertel O. Steen AS |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Appversjon, arbeidsgiver, bilmerke, bilmodell, drivlinje, segment, brukernavn, cookiebasert samtykke, e-post, anvendt fordelsavtale ved kjøp, informasjon om nettleser, kjøpshistorikk, navn, preferert forhandler, registreringsnummer, telefonnummer, verkstedshistorikk, ønsket lokalisering, kjøpshistorikk, navn, telefonnummer, VIN
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Analyse av salg | Eksisterende kunder | Etablere styringsinformasjon | 6 (1) (f) - berettiget interesse – analyse | Bertel O. Steen AS |
Analyse servicemarked | Eksisterende kunder | Analysere salg på verksted | 6 (1) (f) - berettiget interesse - analyse | Bertel O. Steen AS |
Cookies på nettside | Brukere, Eksisterende kunder, Potensielle kunder | Forbedre tjenestetilbudet | 6 (1) (f) - berettiget interesse – forbedre, sikre og videreutvikle nettsidene våre | Bertel O. Steen Detalj AS, Bertel O. Steen AS |
Bruk av fordelsavtaler | Eksisterende kunder | Utarbeide salgsstatistikk på bruk av fordelsavtaler | 6 (1) (f) - berettiget interesse - analyse | Bertel O. Steen AS |
Leads | Potensielle kunder | Kartlegge salgstrakt fra leads til salg | 6 (1) (f) - berettiget interesse - analyse | Forhandler |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
E-post, registreringsnummer, resultat av spørreundersøkelsen, telefonnummer, VIN, navn.
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Kundetilfredshetsundersøkelse (KTI) | Eksisterende kunder | Forbedre kundetilfredshet | 6 (1) (f) - berettiget interesse – forbedre og videreutvikle kundetilbudet | Forhandler |
Håndtering av KTI-svar | Eksisterende kunder | Følge opp misfornøyde kunder | 6 (1) (f) - berettiget interesse – gi god kundeservice | Forhandler |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Bilens kilometerstand, bilmodell, navn, forhandlertilhørighet, kontaktinformasjon, lokalisering, pseudonymisert vin, registreringsnummer, regnskapsdata, saksdata, VIN, bilmerke, posisjon på bil, pseudonymisert CAC
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Veihjelp | Eksisterende kunder, bileiere, potensielle kunder | Gi ytelse av europeisk veihjelp som en del av mobilitetsprogrammet gitt av de respektive nasjonale salgsselskapene. | 6 (1) (f) – berettiget interesse - bistå med veihjelp i krise- og nødsituasjoner | Bertel O. Steen AS, Forhandler |
Administrasjon og fakturering | Eksisterende kunder, bileiere | Fakturere for veihjelpstjenester | 6 (1) (f) - berettiget interesse - økonomihåndtering | Bertel O. Steen AS, Forhandler |
Analyse og rapportering | Eksisterende kunder, bileiere, fører av bil | Analyse og rapportering - KPI på veihjelp på kvalitet knyttet til tid, prosess, kundetilfredshet for å forbedre tjenesten | 6 (1) (f) - berettiget interesse - analyse | Forhandler, Bertel O. Steen AS |
Assistanse | Eksisterende kunder, bileiere, potensielle kunder, fører av bil | Tilby utvidet veihjelp | 6 (1) (f) - berettiget interesse - bistå med veihjelp i krise- og nødsituasjoner | Brevetti AS, CDS Norge AS, Bertel O. Steen AS |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Adresse, personopplysninger påkrevd for å besvare henvendelsen, e-post, personopplysninger i fritekstfelt, gaveavsenders organisasjon, gavemottakers organisasjon, henvendelsesinnhold, navn, navn på gaveavsender, telefonnummer, navn på gavemottaker, registreringsnummer
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Personvernhenvendelser | Personer bilkonsernet behandler personopplysninger om | Besvare personvernhenvendelser fra de registrerte i tråd med lov | 6 (1) (c) - rettslig forpliktelse | Bilkonsernet |
Gaveregistrering | Andre | Oppfylle krav til registrering av mottatte og avgitte gaver i arbeidsforholdet | 6 (1) (c) - rettslig forpliktelse | Bertel O. Steen AS |
Kategorier av personopplysninger*
*Hver behandling vil nødvendigvis ikke behandle samtlige kategorier av personopplysninger som er oppstilt under
Adresse, alder på kjøretøyet, ansettelsestid, arbeidsgiver, arbeidsplass, arbeidssted, avtale med bilkonsernet, bilde, bilkontraktinformasjon, bilmerke, bilmodell, e-post, ordrenummer, e-postkorrespondanse, firmatilhørighet, forsikring, forsikringsbonus, fødselsdato, henvendelsesinnhold, hvor de har forsikring, informasjon fra salgsprosessen, IP-adresse, kjørehistorikk, klageårsak, kundebeskrivelse av problem, kundenummer, leverandør av finansiering, lønnsinformasjon, merknader fra verksted, navn, pensjonsordning, registreringsnummer, saksinformasjon, serienummer, servicehistorikk, stillingstittel, sum på kjøp, teknisk bilinformasjon, utførende tester, registreringsdato, telefonnummer, transaksjonsdata, undersøkelser av hendelsen, utgifter pådratt under leieforholdet, video, VIN, informasjon om forsikringsdekning, video, bilde, e-postkorrespondanse, finansieringsform, kjøpesum, kjørelengde, kontonummer, modell, opplysninger om restgjeld på bilen, utstyrskoder, verkstedhistorikk
Hva gjelder behandlingen | Kategori av registrerte | Formål | Behandlingsgrunnlag | Behandlings- |
Rettskrav | Bileiere, eksisterende kunder, potensielle kunder, representanter hos kontraktspart | Fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav | 6 (1) (f) - berettiget interesse -gjennomføring av rettsprosesser | Autostern Bilpark AS, Brevetti AS, Smart Bil Norge AS, Bertel O. Steen AS, Kia Bil Norge AS, Forhandler, CDS Norge AS, Bertel O. Steen Trucks & Buses AS |
Due Diligence | Ansatte hos oppkjøpskandidat | Gjennomføre due dilligence av oppkjøpskandidat | 6 (1) (f) - berettiget interesse - oppkjøp | Oppkjøperselskapet |
Tilbakekalling av kjøretøy | Eksisterende kunder, potensielle kunder, bileiere | Oppfylle tilbakekallingsplikt ihht. lov, avtale eller av sikkerhetsgrunner | 6 (1) (f) - berettiget interesse – sikre biler | Bertel O. Steen AS, |
Kameraovervåkning | Eksisterende kunder, potensielle kunder, Andre | Forhindre og avdekke uønskede hendelser på eiendom og eiendeler | 6 (1) (f) – berettiget interesse - sørge for trygge områder for besøkende | Bertel O. Steen AS |
Henvendelser | Eksisterende kunder, potensielle kunder, henvender | Håndtere henvendelser fra eksterne | 6 (1) (f) - berettiget interesse – god service | Bertel O. Steen AS, Kia Bil Norge AS, Forhandler, Bertel O. Steen Trucks & Buses AS, Brevetti AS, Smart Bil Norge AS, Bertel O. Steen Bilutleie AS, CDS Norge AS |
Systemtesting | Eksisterende kunder | Utvikle og kvalitetssikre systemet | 6 (1) (f) - berettiget interesse – tilby god kundeopplevelse | Bertel O. Steen AS, |
Artikler på intranettet | Andre | For å informere ansatte i Bertel O. Steen om bedriftsrelaterte hendelser | 6 (1) (a) - samtykke | Bertel O. Steen AS |
Kompetanseheving | Deltagere | Gi mer utstrakt tilgang til webinar ved å ta opp webinaret til senere bruk | 6 (1) (a) - samtykke | Bertel O. Steen AS, KIA Bil Norge AS, Forhandler, Smart Bil Norge AS |
Digital signatur | Eksisterende kunder, potensielle kunder, kontakt hos bedriftskunder, leverandører | Juridisk bindende signatur på dokument | 6 (1) (f) - berettiget interesse - inngå avtale | Selskap som inngår kontrakten |
Informasjonskapsler (cookies) og andre sporingsteknologier
Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside. Informasjonskapsler brukes for at ulike tjenester på nettsiden skal fungere, og for å tilpasse tjenester.
Kun informasjonskapsler som er nødvendige for at du skal kunne benytte deg av nettsidene installeres automatisk ved besøk på nettsiden (GDPR art.6 (1) (f)). Dersom du gir samtykke, GDPR art. 6 (1) (a), kan vi også bruke informasjonskapsler til forbedret funksjonalitet og tilpasning, analyseformål eller markedsføringsformål.
I nettleserinnstillingene dine kan du justere lagring av informasjonskapsler på din datamaskin, eller slette allerede installerte kapsler. Dette kan imidlertid føre til funksjonsbegrensninger på nettsidene du besøker.
Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i cookieerklæringen på den aktuelle nettsiden.
Oppbevaring av dine personopplysninger
Personopplysninger lagres så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet de ble samlet inn for. Formålene er beskrevet i tabellene ovenfor.
I noen tilfeller vil det være lovkrav som pålegger virksomheten å beholde personopplysningene i en viss periode, eller det kan være nødvendig å beholde personopplysningene for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.
Mottakere av dine personopplysninger
Personopplysninger som behandles av Bertel O. Steen som behandlingsansvarlig lagres som hovedregel på servere i Norge og EU/EØS. I noen tilfeller overføres data til databehandlere lokalisert i Sør-Korea og India, I slike tilfeller gjøres dette kun i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
Personopplysninger kan bli delt med databehandlere, herunder IT-leverandører. Det inngås databehandleravtaler med alle virksomheter som behandler personopplysninger på våre vegne.
Personopplysningene dine kan bli delt med andre selskaper innenfor bilkonsernet i den grad det er nødvendig for å ivareta den daglige driften. Det rettslige grunnlaget er berettiget interesse (GDPR art. 6 (1) (f)), idet vi ønsker å effektivisere og optimalisere driften, herunder å tilby en best mulig sømløs tjeneste på tvers av selskapene, gi økonomisk kompensasjon, revidering og gi bistand til forhandlernettverket.
Enkelte ganger vil personopplysninger bli delt med bilprodusent, for eksempel i garantisaker. Personopplysningene dine vil kunne bli delt med offentlige myndigheter, for eksempel politiet, i den utstrekning det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser. Personopplysningene dine vil kunne bli delt med tredjeparter, for å optimalisere ekstern annonsering (GDPR art. 6 (1) (a) eller 6 (1) (f)).
Behandling av personopplysninger utenfor EØS
Personopplysningene dine kan være gjenstand for behandling utenfor EØS. I denne forbindelse vil det sikres at personopplysningene dine er underlagt tilstrekkelige sikkerhetsgarantier etter GDPR kapittel V, i hovedsak gjennom bruk av EUs standardvilkår, for slik overføring, eller ved overføring til land som er forhåndsgodkjent av EU-kommisjonen.
Ta kontakt dersom du ønsker mer informasjon om dette.
Dine rettigheter
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene som behandles om deg, dersom vilkårene for dette er oppfylt. Du har videre rett til å kreve behandlingen begrenset, rette innsigelser mot behandlingen og dataportabilitet (rett til å få utlevert eller overført personopplysninger i et egnet format), dersom vilkårene for dette er oppfylt. Er behandlingen basert på ditt samtykke etter GDPR art. 6 (1) (a) og/eller art. 9 (1) (a), kan du når som helst trekke samtykket tilbake.
Du har rett til å protestere dersom behandlingen av personopplysninger foretas på grunnlag av GDPR art. 6 (1) (f) berettiget interesse, eller GDPR art. 6 (1) (e). Dette gjelder også ved direkte markedsføring, eller profilering knyttet til direkte markedsføring.
Du kan lese mer om dine rettigheter etter personvernregelverket på Datatilsynets nettsider.
Ved avlesning av OBFCM-data, bilens faktiske drivstofforbruk, i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll har du rett til å reserve deg mot dette. Ønsker du å utøve dine rettigheter, kan du kontakte oss via personvernskjemaet.
Du har rett til å klage over behandlingen av dine personopplysninger til Datatilsynet. Du må gjerne ta opp eventuelle innsigelser med oss først, slik at vi sammen kan forsøke å løse saken.
Sist revidert i januar 2025.