Skadetaksering på bil

Har du fått skade på bilen din som dekkes av forsikringen, skal bilen til skadetaksering før reparasjon utføres. Våre skadeverksteder tilbyr skadetaksering.

Skadetaksering og reparasjon hos Bertel O. Steen

Når du kontakter et av våre merkeverksteder, vil du få en skadetakst. Dette sikrer at du får en presis vurdering av hva skadene vil koste å reparere. Vi har også den nødvendige kontakten direkte med forsikringsselskapet ditt, slik at du slipper å tenke noe mer på det.

Slik fungerer skadetaksering

Bestill time hos en av våre merkeverksteder. Når du har fått time kjører du bilen til verksted. En av våre ansatte vil da se på omfanget av skaden/skadene og ta bilder. På bakgrunn av dette vil vår medarbeider kunne estimere en pris for reparasjon. Informasjonen sendes da direkte til forsikringsselskapet ditt sammen med saksnummeret ditt hos forsikringsselskapet. Besiktigelse av bilen og skadetaksering tar typisk 30-60 minutter.

Dette skjer etter skadetaksering

Det kan være lurt å sette opp time for reparasjon sammen med vår medarbeider slik at du kan få bilen på verksted så fort som mulig. Det praktiske rundt betaling av reparasjonen trenger du ikke å tenke på. Dette ordner vi direkte med forsikringsselskapet og vi starter naturligvis ikke reparasjon før betaling er godkjent av forsikringsselskapet. Det eneste du kanskje må betale er egenandelen. Dette skjer direkte mellom deg og forsikringsselskapet.

Slik gjør du når skaden skjer

Har det skjedd noe med bilen din og du vet ikke helt hva du skal gjøre? Her finner du alt du trenger å vite når du skal melde en skade, og informasjon om hva som skjer i prosessen for å melde skade på bil.

Dersom du har vært uheldig, eller noen andre har vært uheldige og du var på feil sted til feil tid, er det et par ting som er viktige å huske på.

Sørg for å sikre din forklaring av hendelsesforløpet mens du fortsatt er på skadestedet og husker akkurat hva som skjedde. Husk i tillegg på å sikre de bevisene du kan. Ta bilder av skaden og noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner.

Dette er viktig: skriv skademelding på stedet!

Ha alltid et skademeldingsskjema liggende i bilen. Skademeldingsskjema kan du enkelt laste ned og printe ut her. Er det flere involverte er det viktig at begge får skrevet det de ønsker før skademeldingen blir sendt inn.

Ta gjerne også et bilde av skademeldingen med mobilen, så har du tilstrekkelig dokumentasjon dersom det skulle oppstå uenighet i etterkant.

Uenighet om hendelsesforløpet

Uenighet kan føre til at noen velger å ikke fylle ut del to av skademeldingen. Altså der hvor hendelsesforløpet skal beskrives.

Ved mangelfull skademelding kan behandlingstiden hos forsikringsselskapet ta lenger tid og betalingen kan da bli forsinket. Derfor er det viktig å fylle ut del to, selv om man er uenige om hva som faktisk skjedde. Begge parter får mulighet til å skrive sin versjon av hendelsesforløpet i skademeldingen.

Slik melder du en skade

Mange forsikringsselskaper lar deg melde skader elektronisk. Om du ønsker å snakke med noen, kan du selvfølgelig også kontakte forsikringsselskapet ditt på telefon eller e-post.

Denne dokumentasjonen skal leveres til forsikringsselskapet:

  • Skademeldingsskjema
  • Eventuelle bilder fra skadestedet
  • Relevante opplysninger om skaden, som kontaktinformasjon til eventuelle vitner
  • Hvilket verksted du ønsker å anvende

Slik ser en skadeprosess ut:

  1. Skaden skal meldes til forsikringsselskapet før reparasjon kan påbegynnes. Du kan velge verksted selv, dersom ikke forsikringsselskapet ditt har noen føringer.
  2. Lever bilen til verkstedet og oppgi skadenummer.
  3. Først når forsikringsselskapet har godkjent tilbudet fra verkstedet kan reparasjonen begynner.
  4. Faktura på reparasjon sendes til forsikringsselskapet ditt. Eventuell egenandel eller reduksjon i erstatning betales som regel direkte til verkstedet.

Trenger du veihjelp?

Våre merkevarer sørger for 24 timers veihjelp og døgnåpen service i hele Europa. Finn kontaktinformasjon for merkene Mercedes-Benz, Kia, Citroën, smart, Peugeot og DS på vår side om veihjelp.

Dersom du har en eldre bil som ikke dekkes av mobilitetsgaranti kan du kontakte en uavhengig aktør. Selv om du ikke er kunde hos et selskap som tilbyr veihjelp, vil du allikevel få hjelp mot en høyere egenandel.

Falcks vaktsentral: 02222

Viking: 06000

Slik fungerer det
1
Bestill time online

Klikk deg inn på vår digitale bestillingsløsning. Her legger du inn detaljer om bilen din, hvilke tjenester du ønsker utført samt når og hvor. Du kan bestille time her

2
Bekreftelse, pris og oppfølging

Vi gir deg alltid en bekreftelse med pris før vi begynner på jobben. Du får også tilsendt en link til vår digitale Tracker. Der kan du følge hele prosessen samt legge til og godkjenne nye behov hvis det skulle oppstå underveis.

3
Lever bilen

Lever bilen hos en av våre merkeverksteder. Du kan vente hos oss eller få leiebil hvis du har behov. Hos de fleste av våre verksteder bruker vi AutoKey, slik at du kan levere bilen når det passer deg 24/7.

4
Du får beskjed når bilen er klar til henting

Vi sender deg en SMS når vi har fullført jobben.