
På øvingsrunde i Kongsvinger i en Peugeot E-5008 drømmer Mathilde (19) om friheten bak rattet – mens hun og pappa Inge diskuterer sommerveier ned til Provence. Før hun kommer så langt, må hun bare mestre motorvei, uoversiktlige veikryss – og pappas tålmodige, men bestemte blikk.
Fakta om Peugeot E-5008 Standard Range
Rekkevidde: Opptil 502 km
Hurtiglading: 160 kW
Seter: 7stk - med skyvbare bakseter
Komfort: AGR-seter m/massasje og kjøling*
Kjørefølelse: Stillegående og trygg på veien
Teknologi: Digital cockpit, Bluetooth, Carplay og OTA
Design: Sportslig, romslig og elegant
Det er en solfylt formiddag i Kongsvinger. En stødig, stillegående SUV ruller sakte ut av oppkjørselen på familieboligen som har vært i familien i generasjoner.
Bak rattet sitter 19 år gamle Mathilde, med fast blikk og to hender godt plantet på rattet.
Ved siden av sitter pappa Inge – rolig, oppmerksom og med det velkjente «nå følger vi med på alt»-uttrykket som alle mammaer og pappaer med en ung sjåføraspirant kjenner seg igjen i.
– Jeg begynner å kjenne meg ganske trygg i denne bilen, sier Mathilde og gir et lite nikk mot dashbordet.
– Den er stor, men veldig god å kjøre. Alt går liksom mykt.
Bilen er en Peugeot E-5008, en av to elektriske Peugeot-er familien har skaffet seg det siste året. Den ble kjøpt inn i fjor høst og fungerer som familiebil, pendlerbil – og øvingsplattform.
– Jeg øvelseskjører nok mest med den andre bilen (en Peugeot E-2008), men synes denne er veldig fin å kjøre med, legger hun til.
– Jeg stoler veldig på ryggekameraet.

Mathilde er allerede et kjent fjes for mange som tar lappen, takket være TikTok-serien Mathilde øvelseskjører med, laget i samarbeid med øvelseskjøringsappen til Gjensidige.
Der har hun hatt alt fra Karsten Warholm og Viktor Sotberg til Anne Marie Ottersen og Ingar Helge Gimle i passasjersetet.
Serien ble en viralsuksess – både på grunn av kjendisene og Mathildes egne reaksjoner og framgang.
– Jeg har øvelseskjørt i over tre år, men det har vært vanskelig å få det til å passe med alt annet, innrømmer hun.
– Men nå prøver vi å få fart på det igjen. Jeg vil jo gjerne ha den friheten.
Hun smiler. – Jeg kan ikke bare være passenger princess lenger.
- Denne bilen står øverst på ønskelista mi
Pappa Inge, som til daglig leder VPA – et firma for lyd-, lys- og sceneteknikk – har pendlet mellom Kongsvinger og Oslo i årevis.
Når han ikke planlegger forestillinger og konserter, planlegger han ladepunkter og kjøreruter, og i dag er det altså han som er kjørelærer.
– Jeg synes hun gjør det bra, sier han. – Det handler bare om øving og trygghet. Og å få nok erfaring i forskjellige situasjoner.
Mathilde nikker. Hun synes fortsatt det kan være skummelt med motorveier og store kryss, men ser fremgang.
Og selv om mamma i huset gjerne bidrar med mer spontan veiledning – og en noe høyere stemmeføring – er det pappa som har blitt hovedlærer.
– Han er rolig, bestemt og veldig flink til å forklare. Men litt dårlig på raske beskjeder, da, ler hun.
Den elektriske Peugeot E-5008 har vist seg å være et godt valg for både pendling og opplæring. Med inntil 502 kilometer rekkevidde, hurtiglading på 160 kW, god oversikt og romslige seter, passer den like godt i Glåmdalen som på Autobahn.
– Jeg kjører til Oslo hver dag, og bilen gir meg den roen jeg trenger, forteller Inge.
Han har valgt AGR-setene med massasje og luftkjøling, og er godt fornøyd med bilens teknologi.
– Adaptiv Cruise Control er veldig deilig, det bruker jeg hele tiden. Da trenger jeg egentlig ikke tenke 80 prosent av tiden. Kun på Kløfta, i to rundkjøringer.
Han lader hjemme 99 prosent av tiden og merker tydelig forskjellen fra sin forrige elbil:
– Den forrige jeg hadde ladet 100 kW/t. Dette går mye raskere.

Inge vurderte både E-3008 og E-5008 da han skulle kjøpe.
– Jeg synes den er penere enn E-3008. De to bilene er priset ganske likt, og med visker bak og mye større bagasjerom, var valget enkelt.
Men dagens kjøretur handler ikke bare om å mestre kryss og rundkjøringer i Glåmdalsbyen. Det handler også om å forberede seg til årets store eventyr: Familieferie til Sør-Frankrike – i elbil, for aller første gang.
– Vi har kjørt ned dit fire ganger før, men alltid i dieselbil, sier Inge. – Nå gjør vi det elektrisk. Det blir spennende.
Målet er La Londe-les-Maures, en liten kystby øst for Toulon. Der har familien feriert i åtte år – noen ganger med fly, andre ganger med bil. Denne sommeren går turen via Malmø, gjennom Tyskland og nedover Provence. Turen har ikke alltid vært problemfri.
En gang fylte de bensin på dieselbilen. En annen gang havnet de i en 2,5 timers kø – uten aircondition.
– Den gangen vi kjørte uten aircondition var det egentlig meningen at vi skulle fly, men på grunn av flystreik ble det endring i planene, forteller Inge.
Mathilde minnes også en annen episode:
– Så var det Sveits …, smiler hun ertende.
– Ja! Da sto vi i kø for å betale for å kjøre på sveitsiske veier, for så å svinge rett ut igjen av Sveits like etter. Så det var jo helt bortkastet, sier Inge.
– Jeg sa det jeg, men ingen vil høre på meg, sier Mathilde.
Planen for årets tur er foreløpig åpen, men én ting er sikkert:
– Vi begynner alltid i Malmø. Så får vi se litt hvor resten av turen tar oss, smiler Inge.
– Det blir nok meg som kommer til å kjøre hele veien, sier han.
– Men jeg styrer musikken, sier Mathilde.
Inge har fortsatt til gode å bruke de bakerste setene i bilen.
– De er nok ikke noe man vil sitte i helt til Frankrike. Men for en snartur til Gardermoen og tilbake er det ikke noe problem.
Han har fått et nært forhold til kjøreegenskapene:
Mathilde er yngst i familien, men har allerede stått på flere av landets største scener.
Hun er utdannet danser fra Edvard Munch videregående skole og har deltatt i flere NRK- og TV 2-produksjoner, blant annet Snøfall på Oslo Nye Teater – sammen med storebror Oliver.
Oliver (21) har stått på hovedscenen ved Nasjonalteatret i både Jeppe på Bjerget og En midtsommernattsdrøm, og studerer nå drama og teater ved NTNU.
Mor Pria er rådgiver i lærerutdanningen og familiens planlegger, med overnattinger, papirer og pass under kontroll. Inge har ansvar for det tekniske – og ladeplanene.
– Bilferien er for oss selve opplevelsen – ikke bare en måte å komme frem på. Det er i bilen vi snakker mest sammen, hører på musikk, løser verdensproblemer og ler av rare stopp langs veien.
Neste år må han kanskje forberede seg på at det blir flere om rattet.
– Jeg håper jeg får lappen innen 2026. Neste år er det kanskje jeg som kjører på Europa-turen, forteller hun.

Dette er de ulike modellen du kan velge av Peugeot E-5008:
For meg er dette en bil som har kvaliteten til dyrere biler, den kjennes veldig premium ut. Men den er rimelig på pris i forhold til markedet ellers.
Mathilde
Målet er La Londe-les-Maures, en liten kystby øst for Toulon...
Det er en tung bil som ligger trygt og godt på veien. Man har god oversikt og føler seg trygg med et godt tak i rattet, selv på snø og slaps.