
– Det er jo en Mercedes-Benz, så det er kjørekomfort, god kvalitet og den har det lille ekstra.
Mathias Wilson kjenner Mercedes-Benz Vito ut og inn etter mange år som byggmester på kronglete småveier på Nesodden. Stesønnen Henrik er fortsatt lærling – og drømmer om å eie en selv en dag.
Nå får de teste den nyeste modellen der den trengs mest: på jobb.
Sola skinner over Nesodden og Bunnefjorden denne morgenen, og i det vi svinger inn på tunet foran en liten gårdsbolig, ser vi et arbeidslag fra Wilson Eiendom som er godt i gang med å klargjøre verktøy og utstyr.
Byggeleder Mathias Wilson tar oss smilende imot, tett fulgt av stesønnen Henrik.
– Det er ikke gærent å ha en sånn jobb på slike dager, gliser byggelederen.
Wilson Eiendom er et firma som springer ut av Nesodden, ved tre lokale gutter som kommer fra en lang håndverkerslekt.
Mathias er altså byggeleder, mens brødrene Thomas og Andreas er henholdsvis daglig leder og salgsansvarlig.
Thomas pendler dessuten mellom sørlandsidyll i Grimstad og prosjekter i Follo.
De utfører alt av rehabilitering og påbygg, har rammeavtale med flere store borettslag, og forhandler og bygger de tradisjonsrike sørlandshusene LillesandHus i hele Folloområdet.
Med andre ord; en familiebedrift som har bruk for gode arbeidsbiler til både små serviceoppdrag og tunge tak på store byggeplasser. For når alt fra verktøy til materialer skal flyttes raskt mellom Nesodden, Follo og Sørlandet, må bilen være like pålitelig som folka som kjører den.
Det å drive firma sammen med brødre krever og gir en viss takhøyde, men gir samtidig en trygghet i at alle er med på å legge ned fundamentet som kreves for både familie og forretning.
– Vi ordner alltid opp igjen, og det fungerer svært godt, bekrefter Mathias.
Stesønnen Henrik hadde nok et valg, men det var ikke veldig overraskende da han valgte å gå i læra, og nå har jobbet for bedriften i tre år.
– Jeg gikk elektro først, men det var ikke noe for meg. Jeg liker byggfaget bedre. Jeg trives godt med dette, slår han fast, før han slår ut med hendene og smiler - med den samme entusiasmen som stefaren - over å kunne jobbe utendørs i strålende sol med et nesten uvirkelig bakteppe av norsk natur.
I dag skal de reise et nytt, isolert anneks på grunnmuren av et gammelt uthus – komplett med innlagt vann, god isolasjon og alt som trengs for å huse både gjester og et lite atelier.
En helt vanlig dag i Wilson Eiendom, som betyr at en viss del av dagen skal tilbringes i en varebil.
Denne dagen er det imidlertid en noe uvanlig arbeidsbil. For midt mellom en del godt brukte varebiler av forskjellig merke, står en flunkende ny Mercedes-Benz Vito.
– Jeg vil jo egentlig bruke minst mulig tid bak rattet, men man er jo helt avhengig. Den brukes til å trekke hengere, hente brakker, materialer på Trelasten, frakte folk, verktøy og alt annet. Det er jo en arbeidshest. Det er som bondens traktor – han sitter jo ikke på den hele tiden, men han klarer seg ikke uten, sier Mathias.

Henrik elsker å sitte bak rattet – for ham er bilen både et arbeidsverktøy og en nødvendighet for motorsporten.
– Jeg har drevet med motorcross siden jeg var fem år, og kjører flere ganger i uka og drar ofte på konkurranser, sier han.
– Han er i Norgestoppen, legger Mathias til.
Etter at Henrik tok lappen for halvannet år siden har han kunnet komme seg på motorcrossbanen på egenhånd. Nylig kjøpte han seg en egen bil.
– Jeg hadde ikke råd til en Vito, men jeg får av og til låne Vitoen hans, sier Henrik og nikker mot Mathias.
– Det er et solid steg opp fra min bil, ler han.
Mathias Wilson har nemlig en Mercedes-Benz Vito, fra 2018. Selv etter 100 000 kilometer på bratte, glatte og krappe Nesodden-veier har den aldri sviktet.
– Det er jo en Mercedes-Benz, så det er kjørekomfort, god kvalitet og den har det lille ekstra, forteller Mathias.

Modellen som testes i dag, er derimot en fabrikkny Vito 119 CDI 4MATIC, som kommer med siste generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience), oppgradert førerassistanse og bedre ergonomi i setene – en liten revolusjon i varebil-segmentet.
– Utenpå er de ganske like, men inni er det en stor forskjell. Det første jeg la merke til var setene. Du sitter ikke så rett. Min bil har mer enn 90 graders vinkel på setet, her sitter man godt bakover, og med god støtte for ryggen, sier Mathias.
Henrik fikk låne bilen på en langtur kvelden i forveien, og trekker fram teknologien.
– Stereoanlegget er veldig bra, og så liker jeg skjermen. Alt er lett og tilgjengelig. Og funksjonene på rattet er bra. Jeg liker hvordan det er, hvordan knappene sitter, sier han.

Denne dagen skal vi frakte utstyr fra et avsluttet byggeprosjekt til denne nydelige perlen langs Bunnefjorden. Det blir bare noe kilometer hver vei, og Henrik styrer oss trygt på smale, trange landeveier.
– Kjøreopplevelsen er utrolig bra. Den er veldig myk å kjøre, mykere enn noe annet jeg har kjørt. Spesielt i forhold til min kassebil, men også den andre Vitoen. Dette er en solid forbedring!
Vel framme på hentestedet, fyller vi bilen raskt. Bilen ser nesten tom ut, til tross for at vi har fylt den med flere hekto utstyr. Verktøykasse, sager, kompressor og planker.
– Det er veldig god plass i bilen, enkelt å ta utstyr inn og ut. Du trenger ikke noe annet enn denne, smiler Mathias.
Med firehjulstrekksystemet 4MATIC er man rimelig trygg enten det er gjørme eller Nesodden-glatta. Vitoens firehjulsdrift aktiveres automatisk ved behov, og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) med sidevindassistent hjelper til når det blåser eller farten er høy.
For Wilson-familien handler det om å bygge hus som varer – og å kjøre biler som tåler en trøkk. For dem er Vito mer enn en varebil. Det er et verktøy de kan stole på, år etter år.
– Jeg er veldig fornøyd med min Vito. Den har firehjulstrekk og greier bakkene her enkelt. Men den har gått 100 000 km, og den har fått kjørt seg skikkelig. Jeg kommer til å måtte skaffe en ny bil etter hvert. Strengt tatt tenker jeg på det hver dag, og når jeg sitter i denne … Det er jo fristende. Det er en vurdering man må ta, det blir litt kost-nytte, sier Mathias.
– Kanskje guttungen tar over denne når jeg oppgraderer. Men han skal ikke få den gratis – man må jobbe for ting, det er viktig.
Henrik gliser:
– Det er jo drømmebilen, så det er noe å strekke seg etter.
– Utenpå er de ganske like, men inni er det en stor forskjell.