
Halvt franske Alexander har gode minner om franske biler fra oppvekst med fransk mor og frankofil far, men i voksen alder har han ikke kjørt så mye fransk. Før vi satte ham i Peugeots nye elektriske SUV.
‒ Det som er fint med det alt som er fransk, er at de ikke er redde for å gjøre sin egen greie. Faktisk mistenker jeg at de av og til bare gjør noe helt annet for å kunne si at det bare er oss som gjør dette. Noen ganger funker det, gliser Alexander Flammier Muskaug.
Han vet hva han snakker om, han er halvt fransk – på morssiden – og når det gjelder bil er han flasket opp på franske biler.
‒ Faren min hadde alltid franske biler. Vi startet med 2CV, så var det Citroën CX, Renault 18 og Citroën DX. Det var i den jeg lærte meg å kjøre, og som jeg fikk låne når jeg hadde fått lappen. Der var det alltid god stemning, med luftfjæringen på bilen, ler han.
Selv har han bare eid en fransk bil.
‒ Jeg blir gjerne beskyldt for å være en bilsnobb, og hadde en BMW 5-serie i mange år, forteller han.
Den fulgte en slags evolusjon parallelt med Alex sin utvikling og etter hvert familiære situasjon.
‒ Min første bil var en Honda Civic, så hadde jeg en Ford Escort stasjonsvogn, før det ble Mercedes C-klasse og altså BMW-en, sier han.
Med to barn fra et tidligere forhold, og en tredje i et nytt forhold, meldte etter hvert behovet seg for en enda større bil, og da falt valget på Toyota Land Cruiser.
‒ De største bilbehovene er gjerne knyttet til hytta på Hafjell og helgeturer, og siden jeg har en samboer som pakker for en zombie apokalypse hver gang, trengte vi plass. Og så var det veldig greit med firehjulstrekk. Det var jo ikke noe spesielt utvalg i elbiler på den tiden, i hvert fall ikke i den størrelsen, da måtte man i tilfelle opp i en helt annen prisklasse, sier han.
Tips: Hvordan velge den perfekte familiebilen
For å veie opp for dieselbilen valgte Alex og kjæresten å lease en elbil for den daglige bruken. Da falt valget på en fransk bil.
‒ Da var jo Renault Zoe det rimeligste man fikk tak i. Det var en ubrukelig bil. Eller det er strengt å si, for den gjorde i og for seg nytten. Men jeg er glad vi leaset, sier han og rister smilende på hodet.
Nå er elbilmarkedet et helt annet, og i dag skal han prøvekjøre den elektriske SUV-en Peugeot E-3008.
‒ Det er mye funksjoner her, det er litt uvant, sier han.
Alexander Flammier Muskaug er designer, med 25 års erfaring fra eget designbyrå. Han er opptatt av at ting skal være oversiktlig og funksjonelt, mer enn at det skal være for mye som skjer.
‒ Jeg er opptatt av tidløshet og funksjonalitet, at det ser bra ut og er gjennomtenkt. Det er god design, forklarer han.
Cockpiten i Peugeot E-3008 består av en buet 53 centimeter bred HD-panoramaskjerm, som er plassert slik at du skal få den nødvendige informasjonen over rattet.
‒ Dette er helt i tråd med konvensjonene. Den har futuristiske, glatte flater, med en stor skjerm og et hierarki i hva som er hvor. Jeg synes de har løst dette på en veldig funksjonell måte, slår Alex fast.
Betjeningen på E-3008 gjøres med en fin miks av berøringsskjermer og knapper, den kommer med en ChatGPT-assistent og mulighet for stemmestyring.
‒ Rent designfaglig er jeg nok litt mer gammeldags, jeg trenger ikke så mye ekstra ting, sier Alex, men synes det er bra at bilen har trådløs Apple CarPlay og Android Auto som standard, så det er enkelt å koble opp mobilen.
‒ Jeg ser at de også har en egen app, som sikkert hadde vært hendig, sier han.
Etter å ha høyde- og lengdejustert rattet og setet er vi klar for å kjøre. Det vil si, det tar litt tid før han finner girvelgeren.
‒ Det er dette jeg mener! Alle andre biler har girvelgeren omtrent der girstanga var på gamle, manuelle biler, men denne er fransk, så her skal de være annerledes. Hvor er den nå da, ler han spørrende.
Til slutt finner han den ved siden av startknappen, som han må innrømme gir en viss mening, og så ruller vi av gårde.
‒ Behagelig og fint, enkelt og ukomplisert, er den umiddelbare dommen.
Etter å ha testet den litt på bykjøring er konklusjonen at den er behagelig å håndtere, og tar både fartsdumper og veier med varierende kvalitet, fint og silkemykt.
‒ La oss sjekke ut sportsmode, dere tar bota? fleiper han i det han kjører ut på motorveien.
Han flipper over til sportsmode, og tråkker inn gassen. Et smil brer seg over ansiktet hans.
‒ Jeg likte at setet strammet seg litt til når jeg tok over på sportsmode, sier han.
Utforsk E-3008: Les mer om E-3008
Visste du at...
Alex kjører altså en Toyota Land Cruiser, som han er godt fornøyd med.
‒ Den leverer på alt jeg trenger, med unntak av at den går på diesel, medgir han.
Akkurat det er noe han tenker over, og som gir visse samvittighetskvaler.
‒ Opp til hytta og på helgeturer har jeg ikke noe problem med det, men det er jo bykjøringen da. Vi pleier riktignok å holde oss til kollektivt, eller sykkel og elsykkel. Dama forsøkte jo nettopp elsykkel, og jeg gledet meg litt til å høre hva hun tenkte. Hun hatet det. Jeg husker hun ringte meg opp og sa at «nå må vi kjøpe en elbil igjen», ler han.
Men til hytta vil han gjerne ha både firehjulstrekk og slippe rekkeviddeangst.
‒ Det er noe med det å ha full bil, en fredag kveld, man har stått i kø, ingen har spist … da vil man være sikker på å komme fram uten uforutsette problem.
Tips: Så mye rekkevidde bør du ha på elbilen
Når vi forteller at E-3008 også kommer med en variant som har firehjulstrekk, Long range versjon med opptil 701 kilometers rekkevidde, god bakkeklaring og plass, og muligheten til å trekke henger, blir han litt i stuss.
‒ Vi må nok vurdere elbil etter hvert. Det føles litt riktigere. Da må det være noe som er driftsikkert, jeg vil ikke ha rekkeviddeangst og så må det ikke koste skjorta, sier han etter litt betenkningstid.



‒ Det som er fint med det alt som er fransk, er at de ikke er redde for å gjøre sin egen greie.