Skal bilen snart på EU‑kontroll? Her får du en enkel forklaring på regelverket – fra første frist til hva som skal sjekkes. Du lærer hva som skjer hvis du glemmer kontrollen, og hvorfor det lønner seg å planlegge i god tid. Alt om eu kontroll regler – enkelt forklart!
Bilen må inn til sin første EU‑kontroll når den er fire år gammel. Deretter er intervallet hvert andre år.
For eldre biler registrert før 8. februar 2019, kan fristen fortsatt være knyttet til det siste sifferet i registreringsnummeret.
Nye biler følger datoen for førstegangsregistrering. Du kan enkelt sjekke fristen for din bil på Statens vegvesens nettsider eller i vognkortet.
Bestill gjerne kontrollen i god tid, slik at du har tid til å fikse eventuelle feil før fristen utløper.
Før kontrollen kan du selv sjekke enkle ting, som at alle lys fungerer, at vindusspylerne har væske, og at dekkene er i god stand. Dette kan spare deg for både tid og kostnader ved at småfeil blir rettet opp på forhånd.
Tips: Les vår sjekkliste før EU-kontroll

Overser du fristen, risikerer du kjøreforbud. Blir du stoppet i kontroll og bilen ikke er godkjent, kan den bli avskiltet på stedet, og du må bestille både ny time og betale gebyr for å få den registrert på nytt.
I tillegg kan forsikringsselskapet redusere erstatningen hvis en ulykke skjer med en bil som ikke er EU‑godkjent.
Det finnes ingen mulighet for utsettelse av kontrollfristen – derfor er det viktig å være ute i god tid.
Under kontrollen går verkstedet nøye gjennom blant annet:
Kontrollen tar vanligvis mellom 45 minutter og en time. Etterpå får du en rapport med enten godkjenning, eller en oversikt over hva som må repareres før etterkontroll.
Les også: Dette koster EU-kontrollen hos Bertel O. Steen
Det er ingen forskjell i reglene for bensin-, diesel-, hybrid- eller elbiler. Alle må kontrolleres etter samme intervall og krav.
Forskjellen ligger ofte i hva som må sjekkes: Fossilbiler kontrolleres for eksosanlegg og utslipp, mens elbiler sjekkes for ladekontakter og batterikomponenter.
Uansett drivstofftype er sikkerhetskravene like strenge.
Ja, du kan velge alle verksteder som er godkjent av Statens vegvesen, uansett bilmerke.
Mange velger merkeverksteder som Bertel O. Steen, fordi man får originaldeler, merkesertifiserte mekanikere og gratis etterkontroll, dersom man også får utført reparasjoner/utbedringer ifb. med hovedkontrollen.
Andre velger mindre verksteder for å spare noen hundrelapper. Husk å sjekke hva prisen inkluderer – billigste verksted er ikke alltid best hvis etterkontroll og ekstra gebyrer kommer i tillegg.
Les også: Slik fungerer EU-kontroll på verksted.

Dersom bilen ikke blir godkjent, får du vanligvis 2–4 uker til å rette opp manglene. Etterpå må du tilbake til verkstedet for etterkontroll.
Hos Bertel O. Steen er etterkontrollen gratis hvis du fikser feilene der, mens andre verksteder tar en egen avgift for dette.
Hvis du lar være å ta etterkontrollen innen fristen, blir bilen automatisk underkjent og får kjøreforbud.

Hvilke regler gjelder for EU-godkjenning av bil?
Reglene for EU-kontroll er egentlig enkle: For å ha lov å kjøre bil på offentlig vei, må kjøretøyet gjennomføre EU-kontroll innen en gitt frist. Eventuelle mangler må utbedres for å unngå kjøreforbud.
For personbiler og varebiler under 7,5 tonn, skal første kontroll gjennomføres innen 4 år etter at bilen ble registrert - første gang. Dette gjelder uavhengig av opprinnelsesland. Deretter må kontrollen skje hvert andre år.
Hva skjer hvis bilen ikke får EU-godkjenning?
Om EU-kontrollen avdekker feil med kode 2 eller kode 3 blir bilen ikke EU-godkjent. Reglene er like for EU/EØS-land og bygget opp slik at 1-er feil er de minst alvorlige, og bilen regnes fremdeles som trafikksikker.
Ved kode 3 (alvorlig feil) er det bruksforbud: bilen kan ikke brukes før feilene er utbedret og den er godkjent ved etterkontroll.
En bil kan få godkjent EU-kontroll selv om den har flere 1-er feil. Du slipper da etterkontroll, men bør fikse feilene likevel. Da unngår man at feilene utvikler seg til dyrere eller farligere problemer.
Book EU-kontroll i dag
Hva skjer hvis fristen utløper?
Hvis du ikke får bilen godkjent innen fristen, er det ulovlig å bruke bilen. Kjøretøyets skilter kan inndras eller bilen kan avskiltes av myndighetene dersom den kontrolleres og viser seg å ikke ha bestått EU-kontroll.
Finnes det regler for utsettelse av EU-kontrollen?
Nei, det finnes ingen regler som tilsier at du kan utsette EU-kontrollen, eller få utsatt frist. Bilen må være godkjent innen fastsatt dato.
Nytt fra 2019 er at du kan gjennomføre kontrollen tidligere enn fristen, så lenge det er innenfor regelverket. Du får frist for neste kontroll beregnet fra den nye godkjenningen.
Hvor mange feil kan man ha på periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) ?
Det er ikke antall feil som avgjør om bilen blir godkjent eller ikke. Det finnes 3 ulike klassifiseringer av koder: kode 1, kode 2 og kode 3. Hvis alle feilene er kode 1, kan bilen godkjennes - men du må likevel rette feilene.
Hvis én eller flere feil er kode 2 eller 3, betyr det at bilen ikke får godkjenning. Feilene må da utbedres og du må gjennomføre en etterkontroll, som skal sikre at feil og mangler faktisk er utbedret. Dette er for å påse at bilen din er trygg å kjøre - både for deg selv, og andre medtrafikanter.
Hva er 3-er feil på EU-kontroll?
Feil med kode 3 er de mest alvorlige feilene. Det er feil som utgjør en trafikksikkerhetsrisiko (bremser, styring, alvorlig korrosjon, svekket struktur m.m.).
Bilen kan ikke brukes før disse feilene er rettet og godkjent ved etterkontroll.
Er feil eller manglende parklys en 2-er feil?
Om manglende parklys eller svake parklys utgjør en feil, avhenger av hvordan det påvirker sikkerheten og hvilke krav som brytes.
Parklys som ikke fungerer kan bli vurdert som en mindre feil (kode 1), men dersom det påvirker sikt eller sikkerhet kan det potensielt bli vurdert som kode 2. Det finnes ingen regel som klassifiserer dette til kode 1 eller 2.
Hvilke regler er gjeldende for EU-godkjenning av bil?
Her er noen av de sentrale forskriften som gjelder:
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy (PKK) regulerer hvordan EU / PKK skal gjennomføres, hvilke krav som stilles, etterkontroll og regler for kontrollorganene.
Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr stiller krav til lyd, støy, endringer på kjøretøy, deler, utstyr etc.
Regelverket implementerer EUs direktiver om teknisk kontroll og kjøretøykontrollpakken (bl.a. direktiv 2014/47/EU) med krav som harmoniserer kontrollstandardene mellom EØS-land.
Kan jeg ta EU-kontrollen hos mitt nærmeste bilverksted?
Det spiller ingen rolle om verkstedet er stort merkeverksted eller en liten uavhengig aktør – kravet er at verkstedet har godkjenning til å utføre periodisk kjøretøykontroll (PKK).
Alle verksteder som tilbyr EU-kontroll skal være registrert i Vegvesenets oversikt. Alle Bertel O. Steen sine verksteder som tilbyr EU-kontroll, har også godkjenning til å utføre kontrollen, samt etterkontroll.