Skademelding bil - slik melder du en skade
Har det skjedd noe med bilen din og du vet ikke helt hva du skal gjøre? Her finner du alt du trenger å vite når du skal melde en bilskade, og informasjon om hva som skjer i prosessen for å melde skade på bil.
Gjøres på skadestedet:
Dersom du har vært uheldig, eller noen andre har vært uheldige og du var på feil sted til feil tid, er det et par ting som er viktige å huske på:
1. Sørg for å sikre din forklaring av hendelsesforløpet mens du fortsatt er på skadestedet og husker akkurat hva som skjedde.
2. Husk i tillegg på å sikre de bevisene du kan.
3. Ta bilder av skaden og noter navn og telefonnummer til eventuelle vitner.
Viktig - skriv skademelding på stedet
1. Ha alltid et skademeldingsskjema liggende i bilen.
2. Er det flere involverte er det viktig at begge får skrevet det de ønsker før skademeldingen blir sendt inn.
3. Ta gjerne også et bilde av skademeldingen med mobilen, så har du tilstrekkelig dokumentasjon dersom det skulle oppstå uenighet i etterkant.
Uenighet om hendelsesforløpet
Uenighet kan føre til at noen velger å ikke fylle ut del to av skademeldingen. Altså der hvor hendelsesforløpet skal beskrives.
Ved mangelfull skademelding kan behandlingstiden hos forsikringsselskapet ta lenger tid og betalingen kan da bli forsinket. Derfor er det viktig å fylle ut del to, selv om man er uenige om hva som faktisk skjedde. Begge parter får mulighet til å skrive sin versjon av hendelsesforløpet i skademeldingen.
Slik fyller du ut skademelding i skadeskjema
Mange forsikringsselskaper lar deg sende inn skademelding elektronisk. Om du ønsker å snakke med noen, kan du selvfølgelig også kontakte forsikringsselskapet ditt på telefon eller e-post. Utfylling av skadeskjema og innmelding av skade gjøres før du kontakter våre verksteder.
Denne dokumentasjonen skal leveres til forsikringsselskapet:
- Skademelding
- Eventuelle bilder fra skadestedet
- Relevante opplysninger om skaden, som kontaktinformasjon til eventuelle vitner
- Ved maskinskade (skade på motor, girkasse, batteri osv.) kontakter du et verksted.
- Før reparasjon begynner må verkstedet kontakte forsikringsselskapet ditt.
Slik ser en skadeprosess ut:
- Skaden skal meldes til forsikringsselskapet før bilen leveres til verksted. Du kan velge verksted selv, dersom ikke forsikringsselskapet ditt har noen føringer.
- Lever bilen til verkstedet og oppgi skadenummer (du får dette av forsikringsselskapet)
- Først når forsikringsselskapet har godkjent tilbudet fra verkstedet kan reparasjonen begynner
- Faktura på reparasjon sendes til forsikringsselskapet ditt. Eventuell egenandel eller reduksjon i erstatning betales som regel direkte til verkstedet
- Trenger du veihjelp?
- Våre bilmerker sørger for 24 timers veihjelp og døgnåpen service i hele Europa.
Dersom du har en eldre bil som ikke dekkes av mobilitetsgaranti kan du kontakte en uavhengig aktør. Selv om du ikke er kunde hos et selskap som tilbyr veihjelp, vil du allikevel få hjelp mot en høyere egenandel.
Falcks vaktsentral: 02222
Viking: 06000
Finn kontaktinformasjon for veihjelp for Mercedes-Benz, Kia, Citroën, smart, Peugeot og DS her.
Skadetaksering og reparasjon hos Bertel O. Steen
Når du kontakter et av våre bilverksteder, vil du få en skadetakst. Dette sikrer at du får en presis vurdering av reparasjonskostnadene. Vi har også den nødvendige kontakten direkte med forsikringsselskapet ditt, slik at du slipper å tenke noe mer på det.
Vi gjennomfører alltid reparasjoner etter produsentens retningslinjer, og vår policy er at bilen din skal være i like god stand etter krasjen som før. Benytter du et merkeverksted, vet du også at du får lakkreparasjoner i nøyaktig samme fargenyanse som resten av bilen.