
Nå er den her: Mercedes-Benz CLA Electric. En ny generasjon elbil, bygget på en helt ny plattform, der teknologien setter en ny standard i klassen. Nå introduserer Mercedes hurtiglading med over 300 kW effekt, og rekkevidden er opptil 792 km.
En elbil laget for deg som vil ha lang rekkevidde, nydelig design og en sømløs digital kjøreopplevelse:

Tredje generasjon CLA, bygd på den nye MMA-plattformen, har vokst i både lengde, bredde og høyde. Dette gir både mer plass og bedre komfort bak. Med eksepsjonell aerodynamikk, og lav luftmotstand gir elektriske CLA deg ekstrem rekkevidde, luksus og en digital kjøreopplevelse i verdensklasse.
Elektriske Mercedes-Benz CLA skal klare opptil 792 kilometer på en lading. Dette er en god grunn til at CLA er en av de aller mest spennende elbil-lanseringene i 2025. Elbilen forventes til Norge først i 2026, men salget er i gang - du kan allerede nå bestille bilen hos din nærmeste forhandler!
Der CLA 250+ vil passe deg som ønsker maksimal rekkevidde (780 km), vil 350 4MATIC-utgaven gi litt mer hestekrefter og kraft. Firehjulsdrifts-systemet 4MATIC gi deg suveren fremkommelighet på vinterstid, og rekkevidde er fremdeles god - 757 km.
Foruten de tekniske dataene, har 350-modellen altså to elektriske motorer - ikke én som 250+. Dette betyr også noe raskere akselerasjon fra 0-100 km/t, men vi tipper de fleste er mest interessert i 350 4MATIC som altså leveres med firehjulsdrift, noe vi nordmenn verdsetter høyt.

Fronten har et nytt uttrykk med stjerneformet grill og gjennomgående lyssignatur. CLA er lav, elegant og aerodynamisk – faktisk én av de mest strømlinjeformede bilene i sin klasse.
Innvendig møter du det nyeste fra Mercedes-Benz: MBUX Hyperscreen, intelligent stemmestyring og digital assistent basert på ChatGPT. Bilen lærer dine vaner og tilpasser seg deg – uten at du trenger å løfte en finger.
Les også: Dette er elbilene på kampanje fra Mercedes-Benz nå
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene hos Mercedes-Benz, heller ikke interiør i nye CLA. Nye MBUX Superscreen strekker seg over hele dashbordets bredde. De nye sportssetene gir også en veldig sportslig følelse, sammen med forhøyet midtkonsoll.
Kjøregleden blir helt komplett med et Burmester®3D surround sound system for førsteklasses lydopplevelse. Dette øker interiørets luksuriøse appell med røffe høyttalerdeksler i krom.
Med hele 16 høyttalere og en kraftig forsterker inkluderer dette systemet også avanserte funksjoner som Dolby Atmos®. Her er det bare å skru opp lyden!
Helt nye CLA tar et stort steg inn i den digitale fremtiden med det Mercedes-Benz sitt eget operativsystem MB.OS. Den fjerde generasjonen av infotainmentsystemet MBUX integrerer nå kunstig intelligens fra Microsoft og Google. Trådløse oppdateringer [(OTA)] er selvsagt en del av pakken.
Med et bredt spekter av stemme kommandoer kan du kommunisere med nye MBUX Virtual Assistant. Takket være AI blir interaksjonen mer intuitiv enn noen gang tidligere i en Mercedes-Benz.

Med et 85 kWh litium-ion-batteri med ny celleteknologi, oppnår Mercedes-Benz opptil 20 % høyere energitetthet. på batteriet Dette betyr mer strøm/energi, uten at elbilen blir altfor tung.
Mens tidligere elektriske sedaner fra Mercedes kunne gi hurtiglading på rundt 200 kW, vil den helt nye platformen kunne gi opptil 320 kW ladeeffekt på hurtigladere. Mercedes-Benz har nå fått på plass 800 volts ladearkitektur på plass - dette vil nok friste mange eiere av elektriske Mercedes-sedaner til å oppgradere sin elbil.
I praksis betyr dette opptil 325 km rekkevidde på bare 10 minutter lading. Europa-ferie eller lange kjøreturer på vinterstid blir et helt nytt kapittel, der ladehastighet og rekkevidde aldri er tema hverken før eller under bilturene.
Les også: Barna gråt da familiebilen EQB ble levert tilbake
Så vidt vi vet er ikke bilen typegodkjent i Norge - noen mindre justeringer kan forekomme. Her er de tekniske dataene Mercedes selv oppgir p.t.:
Tekniske data - CLA sedan | CLA 250+ | CLA 350 4MATIC |
Drivlinje | Bakhjulsdrift | Firehjulsdrift (to motorer) |
Effekt | 272 hk | 354 hk |
Dreiemoment | 335 Nm | 515 Nm |
0-100 kmt/ | 6,7 sekunder | 4,9 sekunder |
Toppfart | 210 km/t | 210 km/t |
Batterikapasitet | 85 kWh | 85 kWh |
Rekkevidde (WLTP) | 792 km | 771 km |
DC-hurtiglading opptil | 320 KW | 320 kW |
Hurtiglading 10 min | opptil 325 km | opptil 325 km |
Bagasjeplass inkl. frunk | 506 liter (405 / 101 ) | 506 liter (405 / 101 ) |
Selv om nye CLA ikke kommer før neste år, kan du allerede nå be om pristilbud, med og uten finansiering hos nærmeste forhandler.
Bagasjerom på opptil 405 liter. Frunk på 101 liter. Totalt utgjør dette lagringsplass på hele 506 liter for familien som bør dekke behovet i hverdagen.
Tilhengerfeste (på CLA 350 4MATIC) for deg som trenger å trekke henger er mulig. Her kan du trekke inntil 1800 kg som er et voksent tall.
Og ja, varmepumpe er også standard på Mercedes-Benz CLA med EQ-teknologi, som produsenten selv navngir elbilen.
Den helt nye CLA har en enestående takløsning: et fast panoramaglasstak som strekker seg fra front til bak. Dette store glasstaket maksimerer takhøyden og fyller kupeen med naturlig lys, noe som skaper en romslig og luftig atmosfære.

I sommer røpet Mercedes-Benz at CLA Shooting Brake med EQ-teknologi - den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes, snart kommer på markedet.
Deres første elektriske stasjonsvogn blir samtidig den som går lengst på markedet, med opptil 761 km rekkevidde. Levering av denne modellen forventes til Norge fra våren 2026.
Forskjellen mellom stasjonsvogn-utgaven og sedanen er ikke de aller største, men volumet for bagasjerommet blir selvsagt noe større. I tillegg er rekkevidden noe kortere, men fremdeles opptil 761 km (Shooting Brake 250+).
Videre kan man forvente mye av det samme med MB.OS, panoramaglasstak, Burmester-anlegg med Dolby Atmos og frunk.
Les mer om forskjellene på sedan og Shooting Brake-utgaven av CLA i avsnittet under:
*Gjelder for CLA 250+ (bakhjulsdrift)
Les også: Dette må du vite før du kjøper en elektrisk stasjonsvogner