Hopp til hovedinnhold
Mann i bil som er bekymret for moms på elbiler.

Moms på elbiler fra 2023 - dette betyr innføringen for deg

07.12.2022

I statsbudsjettet for 2023, som ble fremlagt 30. november, ble det omsider fastslått at momsfritaket for elbiler fjernes på den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner fra og med 1. januar 2023. Dette vil naturligvis ha en direkte innvirkning på de litt dyrere bilene, men hvordan rammer dette deg helt konkret?

Momsfritaket på elbiler fjernes gradvis

(Oppdatert 7. desember)
Det har lenge vært en forventning om at dagens momsfritak på elbiler skulle fjernes eller endres fra 1. januar 2023, da regjeringen valgte å utsette dette på tampen av fjoråret.

Det har likevel ikke vært helt klart hvordan denne endringen ville bli seende ut i praksis. Etter fremleggingen av statsbudsjettet for 2023, er det nå endelig fastslått hvordan dette vil se ut og hvordan det vil slå ut på elbilprisene fremover.

I første omgang fjernes momsfritaket ved kjøp av elbil på den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner fra og med 01.01.2023. Det betyr i klartekst at biler som koster mindre enn 500 000 fortsetter som før – med fullt momsfritak – i første omgang ut 2024.

Moms på elbil i 2023 - slik fungerer endringen i praksis

Fjerning av momsfritaket på beløpet som overstiger 500 000 kroner vil i praksis si at du kan legge på 25 prosent på summen som overstiger 500 000, på alle elbiler som leveres ut etter 01.01.2023.

Kjøper du en elbil med levering i 2022 over 500.000 vil hele kjøpesummen fortsatt være fritatt for moms.

Tips: Våre elbiler under 500.000 - fritatt for moms i 2023.

Prisøkning på elbiler fra 2023

For biler som koster mindre enn 500.000 kroner vil de nye justeringene med andre ord ikke ha noen betydning. Kjøper du derimot en bil som i år koster 700.000, vil prisen i 2023 være økt til 750.000 kroner, som en følge av fjerningen av momsfritaket.

Vi har tidligere skrevet en artikkel om dette, og hvordan fjerningen av momsfritaket kan gjøre det svært gunstig å kjøpe elbil med levering i 2022.

Den avgjørende faktoren er nemlig når elbilen registreres i Norge, og ikke når den bestilles eller når kontrakten skrives. Er du på utkikk etter ny elbil kan det derfor være lurt å gå for en elbil med levering i 2022.

Se våre mest populære elbiler i 2022 her.

Hvordan regne ut prisøkningen på elbiler?

Eksempel på regnestykke:
Først må du finne størrelsen på beløpet som overskyter de 500 000 kronene som er innlemmet i tilskuddsordningen. I dette eksempelet tar vi utgangspunkt i en elbil som koster 700 000 kroner.

700 000 – 500 000 (fritatt sum) = kr 200 000

Beløpet over momsfritaket som du altså må betale moms for, blir da kr 200 000.

Deretter legger du til moms (25 prosent) på dette beløpet:

200 000 x 1.25 (moms) = 250 000 kr

Det overskytende beløpet har nå gått fra 200 000 kr til 250 000 kr. Så legger du dette sammen med de 500 000 kr som er fritatt via tilskuddsordningen:

500 000 + 250 000 = 750 000 kr.

Som en følge av fjerningen av momsfritaket vil altså bilen som nå, i 2022, koster 700 000 kr, koste 750 000 kr med den nye ordningen i 2023.

Tips: Se våre best omtalte elbiler her

Vektavgift på elbiler i 2023

Regjeringen foreslo 6. oktober å innføre en vektkomponent i engangsavgiften, som også gjelder elbiler, fra og med 2023. Nå er statsbudshettet endelig vedtatt, og det er klart at det innføres en engangsavgift på 12,5 kroner per kilo av elbilens egenvekt over 500 kg. Engangsavgiften vil da komme i tillegg til moms.

Mange fryktet at vektfradraget ville fjernes for ladbare hybrider, men dette reduseres fra 15% til 10%. Dagens rekkeviddekrav på 100 kilometer justeres ikke.

Eksempel på regnestykke - vektavgift på elbil
Hvis vi tar utgangspunkt i den populære elbilen Kia Niro EV vil regnestykket se slik ut:

Bilens egenvekt (vekt uten fører) = 1682 kg
1682 kg - 500 kg (første 500 kg er fritatt vektavgift) = 1182 kg

Utregning av vektavgift blir 1182 kg x 12,50 kr per kg = 14 775 kr

Velger man utstyrs-nivået “Niro EV Exclusive” til 495 000 kr, må man beregne 14 775 kr i vektavgift ved levering av elbilen i 2023. Bilens totalpris med levering 2023 blir da 509 775 kr* (495 000 kr + 14 775 kr), dersom vektavgiften blir vedtatt og innført fra 1.januar.

*Vi tar forbehold om små endringer i totalvekt basert på utstyrsnivå og tilleggsutstyr som kan påvirke bilens totale egenvekt, samt faktiske endringer i statens toll- og avgiftssatser som påvirker en endelig totalpris.

Andre forslag til nytt statsbudsjett som påvirker bilbransjen:

  • Regjeringen foreslår en økning av satsene i omregistreringsavgiften for elbiler til samme nivå som personbiler
  • Regjeringen foreslår å øke trafikk-forsikringsavgiften med 2,8%
  • Regjeringen ønsker å beskatte elektriske firmabiler likt som andre fossile biler. I praksis vil de da fjerne verdsettingsrabatten for elbiler i 2022 som er på 20%.

    NB: Artikkelen har blitt oppdatert etter at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 ble fremlagt 6. oktober.

Våre mest populære elbiler

NÅ: Kort leveringstid
Mercedes EQC 400 i sølvgrå metallic lakk med terningkast 6 i VG.

Elektrisk

Mercedes-Benz

EQC 400 4MATIC

Rekkevidde414 km
HjuldriftFirehjulsdrift
Bagasjerom500 l
8 811 kr
784 724 kr

35 % Egenkapital / 5 År / flytende nom. rente 3.49% kampanjerente i 36 mnd som deretter justeres til gjeldende markedsrente

Kia Niro EV i hvit metallic forfra

Elektrisk

Kia

Niro EV

Rekkevidde460 km
HjuldriftForhjulsdrift
Bagasjerom475 l
430 000 kr
fra 2 800,- per/mnd. inkl. serviceavtale*
Peugeot e-208 best i test - terningkast 6 fra VG.

Elektrisk

Peugeot

e-208

Rekkevidde362 km
HjuldriftForhjulsdrift
Bagasjerom265 l
2 800 kr
179 600 kr

Priseksempel forutsetter: Avtaletid 36 mnd. /Startleie 78 800 kr / 36 000 km / nom. rente 1.99%

Ofte stilte spørsmål om moms på elbil

I forslaget til statsbudjsett for 2023 som ble lagt frem 6. oktober 2022 ble det klart at momsfritaket for kjøp av elbiler gradvis fases ut fra 1. januar 2023. Det innebærer at momsfritaket i første omgang kun fjernes for den delen av kjøpssummen som overskyter 500 000 kr. For elbiler med en prislapp under 500 000 kr er fritaksordningen uendret, og det innføres moms på elbiler over 500 000 kr.

Momsfritaket vi har nytt godt av ved kjøp av elbil de siste årene fases gradvis ut, med første tiltak fra og med 01.01.2023. Da fjernes momsfritaket kun for den delen av kjøpssummen som overskyter 500 000 kr. For elbiler med en prislapp under 500 000 kr er fritaksordningen uendret.

Alle varer som importeres til Norge får som hovedregel en tilleggsavgift fra staten, i form av moms. Momsen importørene må betale ved import av elbiler er 25 prosent. Dette er allerede bakt inn i de markedsførte prisene hos forhandlerne.

Den nye momsordningen fører til at elbiler med prislapp over 500 000 kr blir dyrere, da beløpet som overstiger 500 000 vil få et påslag på 25 prosent (tilsvarende moms-satsen). Eventuelle prisjusteringer og inflasjon kan også bidra til endring i prisene utover dette, i tillegg til den foreslåtte engangsavgiften.

Elbiler med en prislapp under 500 000 kroner slipper moms i 2023 og 2024. Det vil si at justeringene i momsfritaket for elbiler kun vil ha en direkte innvirkning på de dyrere elbilene, der det skal betales moms (25%) for beløpet som overstiger 500 000,-.

Ved kjøp av elektrisk varebil kan du få støtte gjennom Enovas støtteordning.

Som hovedregel legges det ikke til mva på kjøp av brukte biler - innføring av moms på elbiler i 2023 omfatter nye elbiler. 1.mai 2022 ble det formelt innført omregistreringsavgift på elbiler. Elbiler som ble førstegangsregistrert mellom 2019 og 2022, får omregistreringsavgift på 1670 kroner. For elbiler registrert mellom 2011 og 2018, vil avgiften ligge på 1009 kroner.

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 kommer det frem at elbiler også skal få samme avgiftsnivå som vanlige personbiler ved omregistrering. Dersom forslaget innføres vil du måtte betale kr 6 681 for en elbil (inntil 3 år) som veier over 1 200 kg. Omregistreringsavgift på førstegangsregistrerte elbiler før 2020 (2012-2019) vil da være kr 4 034.

Regjeringen foreslår å legge til en vektkomponent i engangsavgiften, gjeldende for både personbiler og elbiler fra 2023. Vektavgiften innføres fra 500 kg, som betyr at de første 500 kg er fritatt for vektavgift.

Eksempel: Peugeot e-208 er en elbil med totalvekt uten fører på 1455 kg vil få en vektavgift på overskytende vekt av 500 kg - altså 955 kg. Vekten (955 kg) x avgiften (kr 12,50) = kr 11 937.

Dette betyr at elbilen vil koste kr 11 938* mer dersom den bestilles og leveres i 2023.

*Utstyrsnivå på elbilen vil være en vektfaktor, og eksempelet er et circa anslag basert på en standard utstyrspakke som Active, Allure og GT. Regnestykke er beregnet med data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OLV).