Det har lenge vært en forventning om at dagens momsfritak på elbiler skulle fjernes eller endres fra januar 2023, da regjeringen valgte å utsette dette på tampen av fjoråret.
Det har likevel ikke vært helt klart hvordan denne endringen ville bli seende ut i praksis. Etter fremleggingen av det reviderte nasjonalbudsjettet vet vi nå mer om hvordan dette vil påvirke elbilprisene, dersom regjeringen får det som de ønsker:
Forslaget går ut på at momsfritaket for kjøp av elbiler fjernes fullt og helt fra og med 1. januar 2023, samtidig som det innføres en tilskuddsordning for kjøp av elbiler med pris opptil 500.000 kroner.
Hva har dette å si for deg?
Fjerning av momsfritaket på kjøp av elbiler vil i praksis si at du kan legge på 25 prosent på alle oppgitte kjøpspriser, dersom bilen registreres i Norge fra og med 01.01.2023.
Med den nye tilskuddsordningen vil dette likevel ikke ha direkte innvirkning på kjøpsprisen på elbiler med en prislapp under 500.000 kroner, da innføringen av moms kompenseres gjennom denne ordningen. I praksis vil momsen da også først slå inn på dyrere biler, kun på det beløpet som overstiger 500.000 kroner.
Dette er noen av elbilene du kan få levert i 2022 hos Bertel O. Steen
Mercedes-Benz
EQC 400 4M
Peugeot
e2008
Så mye øker prisene på elbiler
For biler som koster mindre enn 500.000 kroner vil fjerning av momsfritaket med andre ord ikke ha noen betydning. Kjøper du derimot en bil som i år koster 700.000, vil prisen i 2023 være økt til 750.000 kroner, som en følge av fjerningen av momsfritaket.
Vi har tidligere skrevet en artikkel om dette, og hvordan fjerningen av momsfritaket kan gjøre det svært gunstig å kjøpe elbil med levering i 2022.
Den avgjørende faktoren er nemlig når elbilen registreres i Norge, og ikke når den bestilles eller når kontrakten skrives. Er du på utkikk etter ny elbil kan det derfor være lurt å gå for en bil med levering i 2022.
Hvordan regne ut prisøkningen på elbiler?
Eksempel på regnestykke:
Først må du finne størrelsen på beløpet som overskyter de 500.000 kronene som er innlemmet i tilskuddsordningen. I dette eksempelet tar vi utgangspunkt i en elbil som koster 700.000 kroner.
700.000 – 500.000 (fritatt via tilskuddsordningen) = 200.000
Det overskytende beløpet, som du altså må betale moms for, er 200.000.
Så legger du til moms (25 prosent) på dette beløpet:
200.000 x 1.25 (moms) = 250.000
Det overskytende beløpet har nå gått fra 200.000 til 250.000. Så legger du dette sammen med de 500.000 som er fritatt via tilskuddsordningen:
500.000 + 250.000 = 750.000.
Som en følge av fjerningen av momsfritaket vil altså bilen som nå, i 2022, koster 700.000,- øke til 750.000 med den nye ordningen i 2023.
Se våre elbiler med levering i 2022 her.
NB: Artikkelen er basert på de opplysningene vi hadde på publiseringstidspunktet 12.05.2022. Endringer og justeringer kan tilkomme.
I det reviderte nasjonalbudsjettet som ble fremlagt 12. mai 2022 ble det klart at regjeringen ønsker å fjerne momsfritaket for kjøp av elbiler fra og med 01.01.2023. Dersom regjeringen får det som de ønsker, innføres det samtidig en tilskuddsordning som i praksis betyr at momsfritaket fortsatt vil gjelde for elbiler med en kjøpspris på inntil 500.000,-. For elbiler med en prislapp over 500.000,- skal det fra og med 01.01.2023 i praksis kun påregnes moms på beløpet som overskyter 500.000,-.
Dersom regjeringen får flertall for sitt forslag på Stortinget, vil momsfritaket vi har nytt godt av ved kjøp av elbil de siste årene skrotes ved årsskiftet, med virkning fra og med 01.01.2023. Det innføres likevel en tilskuddsordning for biler med kjøpspris på inntil 500.000,-, som skal veie opp for momsen som innføres.
Alle varer som importeres til Norge får som hovedregel en tilleggsavgift fra staten, i form av moms. Momsen importørene må betale ved import av elbiler er 25 prosent. Dette er allerede bakt inn i de markedsførte prisene hos forhandlerne.
Prisen på elbiler vil, dersom regjeringen får flertall for sitt ønske om å fjerne momsfritaket, i utgangspunktet øke med 25 prosent (tilsvarende momssatsen). Den aktuelle tilskuddsordningen vil likevel sørge for at prisene på elbiler med en kjøpspris på opptil 500.000 ikke vil få denne økningen. Eventuelle prisjusteringer og inflasjon kan også bidra til endring i prisene utover dette.
Ingen elbiler slipper moms i 2023 dersom regjeringen får flertall for sitt ønske om å fjerne momsfritaket for elbiler fullt og helt. Det er likevel innført en tilskuddsordning for elbiler med kjøpspris på opptil 500.000 kroner, som skal veie opp for momsen som nå innføres. Det vil i praksis si at fjerningen av momsfritaket fra og med 01.01.2023 kun vil ha en direkte innvirkning på de dyrere elbilene, der det skal betales moms (25%) for beløpet som overstiger 500.000,-
Regjeringen har innført en tilskuddsordning som skal veie opp for innføringen av moms på elbiler med en kjøpspris på opptil 500.000,-. Utover dette har Enova en støtteordning for kjøp av elektrisk varebil.
Moms på import av elbiler gjelder ikke ved import av elbiler med leasing som formål. Det vil si at leasingprisen på elbiler ikke berøres direkte av at regjeringen fjerner momsfritaket på elbiler.