
I forslaget for statsbudsjettet til 2026, som ble fremlagt onsdag 15 oktober, ble det foreslått å fjerne momsfritaket på elbiler inntil 500.000. Regjeringen legger opp til innfasing av moms fra 300.000 kr, og fjerning av momsfritaket fra 2027.
Fakta om elbilmoms:
Moms på elbiler handler om merverdiavgiften (25%) som staten krever inn ved kjøp av varer og tjenester — også biler.
Til nå:
Elbiler har fikk momsfritak til 2023, deretter moms fra 500.000 kr og oppover. Dette for å gjøre elbil rimeligere.
Fra 2026:
Regjeringen har foreslått å redusere grensen for momsfritak — fra 500 000 kr til 300 000 kr fra 2026 — og å fjerne fritaket helt fra 2027.
Dette betyr at elbilene blir litt dyrere, og avgiften må betales av familier som vil kjøpe ny elbil.
I statsbudsjettet for 2026 foreslår regjeringen å senke grensen for momsfritak på elbiler fra 500 000 til 300 000 kroner. Fra 2027 fjernes fritaket helt.
Samtidig skal avgiftene på bensin- og dieselbiler økes, slik at elbiler fortsatt vil lønne seg sammenlignet med fossile biler – bare med mindre subsidier enn før.
Momsfritaket på elbiler under 500.000 har kostet staten rundt 17,5 milliarder kroner i året. Nå som nesten alle nye biler er elbiler, mener regjeringen det ikke lenger er behov for så kraftig støtte.
Nytt forslag til statsbudsjett betyr:

Fra 2027 legger regjeringen opp til å fjerne momsfritaket på elbiler helt. Da får nye elbiler samme moms og avgifter som andre varer og tjenester.
I følge finansminister Jens Stoltenberg, er forslaget begrunnet med å bruke pengene smartere.
- Det er ikke bærekraftig å subsidiere dyre biler når målet (jour.anm. over 90% elbilandel på nye biler) er nådd, sier Stoltenberg.
Engangsavgiften vil slik det ser ut nå øke fra 20.000 til 30.000 kr for personbiler med forbrenningsmotorer. Regjeringen mener med dette at systemet forenkles og insentivene til å velge elbil ivaretas.
Drivstoffsjokk - 94 øre dyrere per liter:
For 2026 er det fremmet et forslag om å øke drivstoffavgiftene kraftig. Spesielt økes avgiften på diesel - hele 63 øre per liter slik forslaget er nå.
I tillegg er det foreslått ytterligere 31 øre i økning av veibruksavgiften. Sammen med moms blir dette en avgiftsøkning på 94 øre per liter for dieselbiler.
I august 2025 var gjennomsnittsprisen på Diesel 20,81 kr/liter. Dersom økningene vedtas, kan gjennomsnittsprisen bli nesten 22 kr literen for diesel i 2026.
Fossildrevne varebiler får økt engangsavgift:
Forslaget som kom 15.oktober fra regjeringen innebærer at varebiler med forbrenningsmotor må betale 100% mer moms i 2026, en økning fra 8.000 kr til 16.000 kr.
Rimeligere små varebiler
Det blir (slik forslaget er nå) et fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elektriske varebiler, noe som vil styrke intensivene noe for å velge en elektrisk varebil.
For elbiler som koster under 500.000 kroner vil de nye avgifts-endringene ha liten betydning. Kjøper du en elbil som kostet 400.000 i 2025, vil prisen i 2026 etter en eventuell avgiftsendring øke til 425.000 kr.
For elbiler under 300.000 kr vil (elbilene) koste det samme i 2025 og 2026, da disse ikke berøres av avgiftsendringen og unngår moms.
NB! Den avgjørende faktoren for moms er når elbilen registreres i Norge, og ikke når den bestilles eller når kontrakten skrives.
Tips: Se våre elbiler med momsgaranti

Først og fremst er dette et budsjettforslag, og ikke endelig eller vedtatt. Dersom regjeringen får vedtatt endringene i avgifter på nye elbiler, finner du ny pris for populære elbiler i tabellen under.
Noen priseksempler på elbilkjøpet i 2026:
Eksempel på regnestykke:
Først må du finne størrelsen på beløpet som overskyter de 300 000 kronene som er innlemmet i tilskuddsordningen.
Vi tar utgangspunkt i en elbil som koster 700 000 kroner.
I dag beregnes det moms fra 500.000-700.000. Dette betyr at "momsøkning" i 2026, kun gjelder beløpet fra 300.000 - 500.000 kr. (200 000 kr ekstra)
Elbilen som kostet 700.000 kr i 2025, vil da få en prisøkning på 50.000 kr. Dette er fordi elbiler over 500.000 skattlegges allerede i 2025.
Elbilen koster 400.000 kr i 2025. I 2026 må man betale moms på beløpet over 300.000 kr (100.000kr)
Når momsen blir lagt til (100.000 x 1,25), har beløpet økt til 125.000 kr. En prisøkning på 25.000 kr.
Elbilen som kostet 400.000 kr i 2025, vil koste 425 000 kr i 2026 - gitt at forslaget til statsbudsjettet med endringene blir besluttet.
Tips: Se våre populære leasingkampanjer på elbil omtalte elbiler her
Reduksjon av momsfritaket for elbiler vil ha tilsvarende virkning ved leasing som ved kjøp. Det vil si at en leasingkontrakt som inngås fra og med 1. januar 2026, vil ha oppjustert leasingpris. Totalprisen inkludert moms vil legge grunnlaget for den nye leasingprisen på elbiler.
Eksisterende leasingavtaler vil ikke påvirkes av dette, men en forlengning av en eksisterende leasingavtale blir ansett som en ny avtale, og prisen vil da justeres på lik linje som en ny avtale.
Regjeringen innførte en vektkomponent i engangsavgiften, som også gjelder elbiler, fra og med 2023. Endringen trådte i kraft fra 1.januar 2023 og det er nå innført en vektavgift på 12,5 kroner per kilo av bilens egenvekt over 500 kg. Engangsavgiften vil da komme i tillegg til eventuell moms - dersom det er en elbil som koster mer enn 500 000 kr.
Mange fryktet at vektfradraget ville fjernes for ladbare hybrider, men dette reduseres fra 15% til 10%. Dagens rekkeviddekrav på 100 kilometer justeres ikke.
Eksempel på regnestykke - vektavgift på elbil
Hvis vi tar utgangspunkt i Kia Niro - liten elektrisk bil, vil regnestykket se slik ut:
1. Bilens egenvekt (vekt uten fører) = 1682 kg
2. 1682 kg - 500 kg (første 500 kg er fritatt for vektavgiften) = 1182 kg
Vektavgiften tilsvarer da 1182 kg x 12,50 kr = 14 775 kr i vektavgift
Velger du utstyrsnivået “Niro EV Exclusive” til 495 000 kr, må du beregne 14 775 kr i vektavgift ved levering av elbilen i 2023. Bilens totalpris med levering 2023 blir da 509 775 kr* (495 000 kr + 14 775 kr).
*Vi tar forbehold om små endringer i elbilens totalvekt basert på utstyrs-nivå og tilleggsutstyr som kan påvirke bilens totale egenvekt, samt faktiske endringer i statens toll- og avgiftssatser som påvirker en endelig totalpris.
Andre endringer fra 1.januar 2023 som påvirker bileiere og bilkjøpere:
Målet var at alle nye biler skulle være elektriske innen 2025. Nå er vi der – med en elbilandel på 95 prosent. Da er det naturlig å trappe ned støtten
Jens Stoltenberg (Ap)
Se hvilke elbiler du kan kjøpe nå med momsgaranti
Se hvilke elbiler du kan kjøpe nå med momsgaranti
Hvordan blir momsreglene for elbiler i 2026?
Regjeringen foreslår å senke momsfritaket på elbiler fra 500.000 kr til 300.000 kr i 2026. Dette betyr at elbiler får en avgift (moms) fra 300.000 kr.
Om elbilen du vil kjøpe koster 600.000 kr i 2025, vil du måtte betale moms (25%) på beløpet mellom 300.000 og 600.000. Elbilen vil da koste rundt 675 000 kr i 2026. (300.000 x 1,25)
Når blir statsbudsjettet og endringene på moms vedtatt?
Regjeringen fremmer alltid et forslag til nytt statsbudsjett på høsten, og forslaget til statsbudsjettet for 2026 ble fremlagt 15.oktober.
Budsjettet skal ut på en såkalt "høring", der de ulike partiene kan komme med innspill og eventuelle endringer.
Når det gjelder endringer i elbilavgiftene er det mange bilorganisasjoner og foreninger som gjerne kommer med sine innspill og synspunkter rundt dette.
For at budsjettet skal bli vedtatt, er det avhengig av et flertall i Stortinget som stiller seg bak og stemmer for det nye budsjettet, med eksempelvis endringene i elbilavgiftene.
Statsbudsjettet blir normalt vedtatt i midten av desember, men kan eventuelt bli godkjent før og senest før
Hvor lenge er kjøp av elbil avgiftsfritt?
Momsfritaket vi har nytt godt av ved kjøp av elbil de siste årene fases gradvis ut, med første tiltak fra 2023. Da ble det innført moms på elbiler over 500.000, men fra første krone som overstiger denne summen.
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 og 2027, er det foreslått å senke momsfritaket til 300.000 i 2026, og fjerne fritaket helt i 2027.
Hva betyr moms på elbil?
Alle varer som importeres til Norge får som hovedregel en tilleggsavgift fra staten, i form av moms. Momsen importørene må betale ved import av elbiler er 25 prosent. Dette er allerede bakt inn i de markedsførte prisene hos forhandlerne.
Blir elbiler dyrere i 2026?
Den nye moms-ordningen fører til at elbiler med prislapp over 300 000 kr blir dyrere, da beløpet som overstiger 300 000 vil få et påslag på 25 prosent (tilsvarende moms-satsen).
Eventuelle prisjusteringer og inflasjon kan også bidra til endring i prisene utover dette, i tillegg til den foreslåtte engangsavgiften.
NB! Forslaget til statsbudsjett er ikke endelig vedtatt, men det er dette forslaget som foreligger og kan bli utfallet.
Hvilke elbiler er momsfritatt i 2026?
Elbiler med en prislapp under 300 000 kroner slipper moms i 2026. Det vil si at justeringene i momsfritaket for elbiler kun vil ha en direkte innvirkning på de dyrere elbilene, der det skal betales moms (25%) for beløpet som overstiger 300 000 kr.
Se våre nye elbiler og filtrer på pris her
Vil innføringen av moms på elbiler i 2026 omfatte brukte elbiler også?
Som hovedregel legges det ikke til mva. på kjøp av brukte biler - innføring av moms på elbiler i 2023 omfattet nye elbiler. 1.mai 2022 ble det formelt innført omregistreringsavgift på elbiler.
Elbiler som ble førstegangsregistrert mellom 2019 og 2022, får omregistreringsavgift på 1670 kroner. For elbiler registrert mellom 2011 og 2018, vil avgiften ligge på 1009 kroner. Fra 2023 blir omregistreringsavgiften for elbiler på samme avgiftsnivå som personbiler.
Omregistreringsavgift på elbiler fra 2023
Fra 2023 ble det vedtatt at elbiler får samme avgiftsnivå som vanlige personbiler ved omregistrering. Omregistreringsavgiften er 6 681 kr for en elbil (inntil 3 år) som veier over 1 200 kg.
Omregistreringsavgift på førstegangsregistrerte elbiler før 2020 (2012-2019) vil da være 4 034 kr.
Hvordan beregner man vektavgiften på elbiler?
Regjeringen innførte en vektkomponent i engangsavgiften, gjeldende for både personbiler og elbiler fra 2023. Vektavgiften innføres fra 500 kg, som betyr at de første 500 kg er fritatt for vektavgift.
Eksempel: Peugeot e-208 er en elbil med totalvekt uten fører på 1455 kg vil få en vektavgift på overskytende vekt av 500 kg - altså 955 kg. Vekten (955 kg) x avgiften (kr 12,50) = kr 11 937.
Dette betyr at elbilen vil koste kr 11 938* mer dersom den bestilles og leveres i 2023.
*Utstyrsnivå på elbilen vil være en vektfaktor, og eksempelet er et circa anslag basert på en standard utstyrspakke som Active, Allure og GT. Regnestykke er beregnet med data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OLV).
Jeg leaser en elbil i dag, må jeg betale moms i 2023?
Dersom du allerede i dag leaser en elbil, eller starter leasingperioden din før 1.januar 2023 vil det ikke påløpe moms. Forutsetningen for unntaket er at bilen er registrert senest 31.desember 2022.
Blir det endringer i vektavgiften for 2026?
Det er foreløpig fremmet at forslag til statsbudsjett som omfatter moms og avgiftene for elbiler i 2026. Det er per nå ingen forslag om endringer i vektavgiften på elbiler, kun selve avgiften for moms.
Fra mars 2026 er det planer om å fjerne trafikkforsikringsavgiften for svært lette elektriske varebiler. Dette vil gjelde for lette el-varebiler opp til 1.785 kilo. Prisen er i dag på ca 3 176 kr per år, så endringen vil ikke utgjøre en merkbare forskjell.
Vi vil gjøre alt det vi kan for å sikre at så mange biler som mulig blir utlevert til kundene før avgiftsøkningen trer i kraft, sier konsernsjefen.
Harald Frigstad - konsernsjef i Bertel O. Steen