Norge ligger langt fremme i verdenstoppen ved salg av elbiler. Elbiler rekker knapt frem til forhandlerne før de blir solgt. Nesten en tredjedel av alle solgte biler er i dag elbiler, og ved inngangen av 2018 var det omtrent 140 000 registrerte elbiler i Norge.

Veksten fortsetter, og med stadig flere elbiler på veiene blir lading av elbilen et enda viktigere tema.

Dette finner du svaret på i denne artikkelen:

  1. Dette trenger du for å lade elbilen

  2. Mode 1, 2, 3 og 4

  3. Finn ut hvor du kan lade elbilen 

  4. Hva er en ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon?

  5. Derfor anbefales ladeboks

  6. Hvordan får jeg installert en ladeboks?

  7. Hva slags ladeboks bør jeg velge?

  8. Lading av elbil med vanlig stikkontakt

  9. Hvor mye koster det å lade elbilen hjemme?

Dette trenger du for å lade elbilen

Veldig enkelt forklart så lader du en elbil med strøm gjennom en kabel. Når du kjøper en ny elbil får du med to kabler, og det er i utgangspunktet langt på vei alt du trenger. Den ene kabelen kan du bruke i en vanlig stikkontakt, den andre kabelen brukes til en fastmontert ladestasjon. Sistnevnte lader raskere enn en vanlig stikkontakt fordi den kan tilføre batteriet mer strøm på kortere tid.

Ladekabel - Type 2

Ladekabel Type 2: Dette er den europeiske standarden. Disse har en ladeeffekt fra 1,5 kW til 43 kW. 

Nødladekabel

Nødladekabel: Ladekabler du kan sette rett i vanlig stikkontakt. Disse laderne følger med alle nye elbiler og har en ladeeffekt på 2,4kW som bruker i snitt 11 timer på å fullade elbilen.  

Fire måter å lade elbilen på

For å lade elbilen trenger du altså tilgang til strøm og en kabel. Det finnes i hovedsak fire måter å lade elbilen på. Den største forskjellen på lademetodene er hvor raskt du får ladet opp batteripakken på bilen, og hvilke sikkerhetsfunksjoner som finnes i lademetoden.

Disse lademodusene blir gjerne omtalt som Mode 1, 2, 3 og 4 og betyr i korthet:

1. Lading i vanlig stikkontakt
2. Lading i hjemmeladestasjon / ladeboks
3. Lading i annen type ladestasjon / semihurtigladere
4. Hurtiglading

Det er viktig å forstå at strøm skal behandles riktig, fordi lading trekker mye strøm fra ledninger og kontakter som skaper varme. Gjort feil kan det oppstå brann i det svakeste leddet. Derfor stilles det krav til ladingen, som gjør at du må regne med besøk av installatør for å sikre at strømtilførselen hjemme er i henhold til forskriftene. 

Les mer om lademetoder og mode 1, 2, 3 og 4. 

Finn ut hvor du kan lade elbilen 

Det første du må finne ut av er hvor du kan lade elbilen din på daglig basis.
Dersom du skal lade hjemme anbefaler vi at du installerer en ladeboks for trygg og sikker lading. Det sikrer også bedre kapasitet på ladingen.

Bor du i byen bør du undersøke om det finnes mulighet for å lade elbilen tilknyttet borettslagets garasjeanlegg eller parkeringsplasser. Finnes det ingen ladebokser tilknyttet hjemmet ditt, kan du ta kontakt med styrelederen din om mulighetene for å installere en ladeboks tilknyttet din bolig. 

I dag er ladingen av elbiler fordelt slik hos den norske befolkningen: 

  • 85 % lader elbilen sin hjemme

  • 5–10 % lader bilen sin på jobb

  • 5 % bruker destinasjonsladere 

  • 5 % bruker hurtigladere

Bilde av ladeboks

Hva er en ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon? 

Hjemmeladestasjon går under mange navn: ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon. Selv om betegnelsen varierer fra ulike leverandører er i prinsippet det samme. Dette er en fastmontert og spesialtilpasset lader for elbiler og plug-in hybrid som kan installeres hjemme eller på hytta. Disse ladeboksene kan også brukes i borettslag, bedrifter eller næringsbygg.

Les også: Derfor bør du installere en ladestasjon hjemme

Derfor anbefales ladeboks

Å benytte ladeboks sørger ikke bare for hurtigere lading, men med dedikert kurs og jordfeilbeskyttelse, er det også langt sikrere. 

Med en ladeboks sørger du for en pålitelig og stabil lading som er tilpasset husets el-anlegg. I gjennomsnitt lader du 60 % hurtigere enn med vanlig stikkontakt. Ladestasjonen stopper strømtilførsel når bilen er ferdig ladet. 

Hvor får jeg installert en ladeboks? 

Når du kjøper en elbil hos Bertel O. Steen får du god veiledning og tilbud på ladebokser. Utstyret og ladestasjonen sendes direkte til en autorisert installatør som monterer ladestasjonen for deg i henhold til forskriftene.

Installatøren kontrollerer installasjonen, og du får en produktgaranti på 5 år fra installasjonstidspunktet. 

Hva koster en ladeboks?

Kjøper du en elbil hos Bertel O. Steen vil vi også gi deg et godt tilbud på en ladeboks. En ladeboks med ett uttak koster i dag rundt 15 000,– inkl. installering, og en ladeboks med dobbelt uttak koster rundt 30 000,– inkl. innstallering (desember 2018).  Prisene kan variere. Derfor anbefaler vi å ta kontakt med din nærmeste forhandler for et skreddersydd tilbud for ditt behov. 

Kontakt din lokale Bertel O. Steen-forhandler for å få et pristilbud på ladeboks.

Hva slags ladeboks bør jeg velge?

Ladeboksene finnes både med en fastmontert kabel og uttak for egen ladekabel, og med ett eller to uttak for lading av en eller to biler. Tenk igjennom fremtidig behov før du bestiller ladestasjon, slik at du på sikt også kan lade andre modeller eller flere biler.

Se Salto sin oversikt over hvilke ladebokser som passer din bil her.

Valg av ladestasjon er avhengig av hvilket strømnett du har og størrelsen på hovedsikringen din. Dersom du ønsker en ladestasjon og er usikker på hvilken du skal velge kan du lese mer her, eller ta kontakt med en av våre forhandlere, så hjelper vi deg på veien.

Lading av elbil med vanlig stikkontakt

Med alle nye elbiler følger det med en ladekabel (Mode 2) for vanlig stikkontakt. Denne er ofte referert til som nødlader, fordi den gjerne skal brukes når det ikke er andre muligheter for lading. Denne har en egen styringsboks/kontrollboks (kalles også «ladekladd») som henger på ledningen og en vanlig stikkontakt. Denne ladekladden holder kontroll på at ladestrømmen holder seg til en angitt mengde.

Egen kurs for lading av elbil i stikkontakt

For sikker lading av elbiler i stikkontakt må du følge forskriftene til norske myndigheter. DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) anbefaler lading med dedikert ladestasjon, da stikkontakter ikke er beregnet for denne type belastning over lang tid.

Dette innebærer å legge til rette for at kontakten bruker en egen kurs med maks 10 ampere sikring og en jordfeilbryter type B. På denne måten sikrer du også at kursen ikke forstyrres av bilens ladesystem. 

Bilde av jordfeilbryter

Derfor må du henge opp ladekabelen

Ladekladden kan veie opptil 3 kilo. Derfor bør du lage et oppheng for laderen i en kurv eller med en krok til ladekladden. Da unngår du at stikkontakten og støpsel får for mye belastning, noe som kan føre til varmgang og i verste fall brann.

Sett sikkerheten i forsetet

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er nasjonal elsikkerhetsmyndighet og forvalter regelverket for sikker utførelse og bruk av elektriske installasjoner og utstyr. 

  • Hva trenger jeg for å lade elbilen min med vanlig stikkontakt?
  • Ladekabel 
  • En egen sikringskurs (10 A) til elbilen
  • Jordfeilbryter type B
  • Oppheng / kurv til kabel og lader

Les mer om DSBs krav her.

Hvor mye koster det å lade elbilen hjemme?

Strømprisen avhenger hvilken avtale du har med din strømleverandør. For å kunne gi et gjennomsnittlig tall har Elbilgrossisten tatt utgangspunkt i et gjennomsnitt på 1 krone per kWh inkludert avgifter og nettleie, som betyr omtrent to kroner per mil. Hvis hjemmeforbruket ditt er på 20 kWh vil prisen altså bli om lag 20 kroner dagen.

Les mer om ladekostnader på Elbilgrossisten sine sider.