Bertel O. Steen logo i blått
CarNye bilerBrukte bilerVanVarebilerServiceBestill service
  • Personbil
  • Varebil
Mercedes-BenzKiaPeugeotsmartOpelCitroën
Car
Kjøpe bil
Nye biler
Kampanje - nye biler
Elbiler med momsgaranti
Brukte biler
Leasing av bil
Car
Selge bil
Innbytte bil
Vi kjøper din bil
Selge bilen
Hva er bilen verdt?
Service
Service og verksted
Bilverksted
Vinterkampanje
EU-kontroll
Elbilservice
Problemer med bilen
Document FavouriteAktuelt
CarBertels bilguide
Kundeservice
CarLeiebil
Finn forhandler
Få tilbud
  • Hjem
  • Aktuelt
  • Er elbil fortsatt gunstig i 2023?

Er det fortsatt gunstig med elbil i 2023?

Publisert: 28.12.2023Oppdatert: 28.12.2023
EQA fra Mercedes-EQ står parkert i vinterlandskap med solnedgang i horisonten.

Overgangen fra 2022 til 2023 ble et tilsynelatende hardt skifte for elbilens økonomiske fordeler, med innføring av både moms og vektavgift. Mange har tatt til orde for at det ikke lenger er gunstig å velge elektrisk, men er de nye ordningene faktisk så ille?

Mens rakettene farget himmelen i alle regnbuens farger, og de fleste nostalgisk mimret tilbake til 2022, gjennomførte bilbransjen en til dels kraftig prisøkning på nybiler.

Noen uker tidligere hadde nemlig regjeringen besluttet å justere momsfritaket på elbiler, slik at fritaket kun gjelder opptil 500.000,-. For den delen av kjøpesummen som overstiger dette, må det nå altså betale moms.

Tips: Les mer om fjerningen av momsfritaket og innføring av vektavgift.

I tillegg ble det innført en vektavgift på 12 kr pr kg av bilens totalvekt som overstiger 800 kg.

For populære elbiler som Mercedes-Benz EQC 400 og Peugeot e-2008 betydde dette en prisøkning på rundt 80.000,- og 9.000,- over natta.

At bilprisene økte, og at elbiler økte mer enn fossildrevne biler, er det dermed ikke tvil om. Men utgjør denne differansen nok til at det ikke lenger er gunstig å velge elbil, når vi i tillegg til kjøpspris ser på bompriser, parkering, fergepriser, drivstoffpriser og lignende?

Ingen endring for de rimeligste elbilene

Først og fremst er det viktig å påpeke at elbiler med en totalpris under 500.000 kroner, som for eksempel Kia Niro EV og Peugeot e-2008, ikke har blitt påvirket av justeringen i momsfritaket i det hele tatt.

Les også: 5 grunner til å velge salgssuksessen Kia Niro EV

Disse elbilene er fortsatt fullt og helt fritatt fra moms, og kommer like godt ut prismessig som tidligere – sett i forhold til fossildrevne biler.

Vektavgiften er riktig nok ny på disse elbilene, men den gjelder i like stor grad for fossildrevne biler.

At momsen ikke regnes fra første krone, men kun for den summen som overstiger 500.000, gjør også at det i realiteten heller ikke er særlig store utslag for «normalt» prisede elbiler, rundt 600.000 – 700.000.

Her vil momsen i seg selv ikke utgjøre mer enn henholdsvis 25.000,- for en bil til 600.000, og 50.000,- for en bil til 700.000.

Endringen i momsfritaket for elbiler utgjør med andre ord ikke all verdens, spesielt tatt i betraktning at det fortsatt betales moms fra første krone på fossildrevne biler.

Strøm vs bensin/diesel

Den nest viktigste delen av en totalkostnad ved et bilhold, etter selve prisen på bilen, vil for de fleste være drivstoffutgifter.

Både bensin-/diesel-prisene og strømprisene har løpt løpsk det siste året. Men har strømprisene økt nok til at det ikke lenger er gunstig å velge elektrisk – kun basert på drivstoffutgifter?

Om vi tar utgangspunkt i en elbil som bruker 1,5 kWh per mil, og legger til grunn en strømpris på 1,6 kr. pr kW (gjennomsnittspris januar 2023), vil én mil med elbil koste 2,4 kr i strøm.

Lader du stort sett utenfor hjem og arbeidsplass kan vi for eksempel ta utgangspunkt i en strømpris á 8 kr. per kW, som resulterer i en pris på 12 kroner pr mil.

For en bensindrevet bil som bruker 0,6 l pr mil vil én mil med bensinpris på 21,5 kroner pr liter, koste 12,9 kr.

Har du mulighet til å lade hjemme eller på jobb er det med andre ord svært mye å spare på drivstoffutgifter ved å kjøre elektrisk, og du skal opp i rimelig stive strømpriser før det faktisk blir dyrere enn å kjøre fossilt.

Bom, parkering, ferge og kollektivfelt

Om vi ser på de eksterne kostnadene som ofte påløper ved å kjøre bil, kan det også fortsatt være både tids- og kostnadsbesparende å velge elektrisk:

Bompenger
Det er geografiske variasjoner i hvor mye mindre elbiler betaler for bompasseringer kontra fossildrevne biler, men staten har fastsatt at denne summen skal være maksimalt 70 prosent av normal takst.

Parkering
Det er fortsatt mange steder man enten parkerer rimeligere eller gratis dersom man kjører elbil, hvor andre biler må betale. Særlig gjelder dette for mange kommunale parkeringsplasser, men her er også de geografiske variasjonene store.

Ferge
Det er fra statlig hold fastsatt at elbiler skal betale maksimalt 50 prosent av normal fergetakst.

Kollektivfelt
Elbiler kan fortsatt som hovedregel kjøre i kollektivfelt. Her finnes det riktig nok noen begrensninger, som for eksempel unntatte tidsrom eller krav om å være to i bilen.

Nyhetsbrev

Gode tilbud og nyheter
FacebookInstagramYouTube
  • Bertel O. Steen

  • Om oss

  • Nyhetsbrev

  • Konsern

  • Juridiske merknader

  • Personvernerklæring

  • Kontakt oss

  • Finn forhandler

  • Kundeservice

  • Veihjelp

  • Leiebil

  • Ledige stillinger

  • Mest populære

  • Kampanjer

  • Nye personbiler

  • Nye varebiler

  • Brukte biler

  • Bilverksted

  • Aktuelt

Nyhetsbrev

Gode tilbud og nyheter

FacebookInstagramYouTube
Bertel O. Steen logo i blått

Hovedkontor
Bertel O. Steen Detalj AS
Postboks 52
Solheimveien 7
1471 Lørenskog

Få uforpliktende leasingtilbud

Motta et uforpliktende tilbud på leasing av ny bil

Nysgjerrig på leasing?

Her er alt du trenger å vite om leasing

Elbiler med rentekampanje

Kampanje på elbiler - kampanjerente på lån og leasing

Dette sier ekspertene om luksusbilen Mercedes-Benz EQE

Noen populære familiebiler:

Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC
Elektrisk

Mercedes-Benz

EQB 300 4MATIC

Rekkevidde461 km
HjuldriftFirehjulsdrift
Bagasjerom495 liter
Kommer for salg

Meld din interesse nå

Spar 40 000 kr eller 3,99% rente
Nye Kia EV6 i sølvgrå sett fra siden
Elektrisk

Kia

EV6 AWD Long Range

Rekkevidde546 km
HjuldriftFirehjulsdrift
Bagasjerom511 liter
519 900 kr
559 326 kr
Leasingkampanje - 2,99% rente
Product Image
Elektrisk

Peugeot

E-5008 Standard Range

Rekkevidde504 km
HjuldriftForhjulsdrift
Bagasjerom916 liter
479 900 kr
509 996 kr
Kampanjepris - spar 57 000 kr
Product Image
Elektrisk

Kia

EV9 GT-Line

Rekkevidde512 km
HjuldriftFirehjulsdrift
Bagasjerom828 l
7 990 kr
485 981 kr

*Innskudd 193 416 kr / Månedsleie 7 990 kr / 36 mnd / 36 000km / Tot. 485 981 kr vil variere med rentenivået. Flytende kampanjerente 5,99%.