Sommerkampanje på over 30 elbiler - se kampanjen

Mats Glenne prøvekjørte premium SUV`en Kia EV9 - Den komplette familiebilen
Mats er en travel familiefar med behov for mye plass, han bestemte seg derfor å prøvekjøre Kia EV9 og endte med å bli svært overbevist.
Stiller mange krav til familiebilen
Forrige uke ble det kanskje 50 – 60 mil. Det er jo ikke sånn hver uke, men det er heller ikke en helt unormal uke.
Når firebarnsfar Mats Glenne fra Drøbak setter seg bak rattet på Kia EV9 for første gang, er det ikke som en tilfeldig nybiltester. Det er som en erfaren familiefar med mange mil bak seg og tydelige krav til bilen som skal være med på alt fra fotballkjøring til hytteturer i Jotunheimen, og familiebesøk på Sørlandet. I 11 år har han vært firebarnsfar, og det betyr at han er godt vant med seks- og sjusetere.
– Jeg har vært borti det meste, bekrefter han.
Han er lidenskapelig opptatt av bil, og gjerne den kompisene forhører seg med når de skal kjøpe ny bil. Spesielt elbiler.
– Vi gikk over til elbil for ti år siden, og nå er det ingen vei tilbake.

Tilbringer mye tid på veien
EV9 er imidlertid et nytt kjennskap for Mats, som er spent på om den store, helelektriske SUV-en fra Kia kan dekke alle behovene.
– Jeg er mye på farten, jeg er glad i å kjøre bil. Kona mi er fra Arendal, og vi har hytte i Jotunheimen, og vi driver med litt utleie begge steder. Da blir det en del vedlikehold og ærender som skal gjøres. Forrige uke var jeg innom begge steder.
Som en dreven elbileier er ikke Mats først og fremst opptatt av rekkevidde og lading.
– Det er jo litt viktig, men det er ikke det viktigste. Vi kommer oss fram og tilbake til Arendal på en lading, og på sommeren kommer vi oss greit opp uten stopp. På vinteren blir det nok en liten ladepause oppover, men sjelden nedover. Jeg har lader på hytta,
Lett tilgang
Da er det viktigere med plass og komfort. Med fire barn i alderen 11 til 17 år, handler det mer om plass til lange ben, enn til barneseter.
– Det er god plass her, sier Mats og nikker for seg selv, mens han setter seg inn i bilen. – Jeg er 1,90 og sitter jo veldig godt. Det er høyt under taket, og her skal alle få strukket ut beina. Det gjør en stor forskjell for litt eldre barn.
Kia EV9 kommer i både 6- og 7-seters versjon. Glenne kjører 6-seteren, som gir to individuelle stoler på midtre rad. Det betyr bedre tilgang til bakerste seterad, og enklere hverdagslogistikk for familier som stadig skal hente og bringe.
– Enkel tilgang er viktig for oss. Det er ikke alltid du har tid til å bale med trange løsninger og dårlig plass.

Komfort møter oversikt
Det er ikke bare seteløsningen som imponerer. Glenne beskriver førermiljøet som svært oversiktlig, med god sikt ut alle vinduer og store sidespeil:
– Speilet bakover har vidvinkel og er veldig tydelig. Jeg liker at speilene er store, tilsvarende bilen. Du føler du har kontroll.
Skjermene og displayet får også skryt.
– Veldig ryddig skjerm. Store, tydelige tall. Det er truffet bra med kombinasjonen av fysiske knapper og touchskjerm. Man kan føle seg fram, uten å ta blikket fra veien. Helhetsinntrykket er at det ikke blir minimalistisk, men det er enkelt og oversiktlig.
– Speilet bakover har vidvinkel og er veldig tydelig. Jeg liker at speilene er store, tilsvarende bilen. Du føler du har kontroll.

Enkel å kjøre
Vi ruller i gang, og det første han trekker fram er hvor stillegående bilen er:
– Dette er jo en stor bil med store hjul, men det er overraskende lite støy. Det gir en følelse av ro, selv når det er mange i bilen.
Kia EV9 er bygget på Kias elbilplattform E-GMP, og er tilgjengelig med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Den største batteripakken gir inntil 541 km rekkevidde (WLTP), og toppversjonen har 385 hk og et dreiemoment på 600 Nm.
Mats legger raskt merke til kreftene.
– Du kjenner at det er mye kraft her. Selv om bilen er tung og stor, så er den lett å kjøre, og den håndterer små veier overraskende godt.
Ventilasjon og massasje
Han kommer tilbake til komforten.
– Utrolig god å kjøre. Man sitter veldig godt! Jeg la også merke til at du kan trekke ut en fotstøtte, både foran og bak, og det er jo bra for ungene på tur, og for meg om jeg skal slappe litt av mens bilen lader.
Muligheten for ventilasjon i setene er også et stort pluss.
– Det kan jeg tenke meg er veldig bra på sommeren. Oj, og så er det massasje i setet! Det var litt uvant, men det var deilig.
Mats berømmer Kia for deres sterke fokus på komfort.
– Her kan man sitte godt på alle seter i bilen, slår han fast.
God bagasjeplass og hengerfeste
Etter en litt lengre kjøretur stopper vi bilen, og tar en titt baki. Det er god plass til bagasje.
– En ting er jo at alle som sitter i bilen skal sitte godt, men det er viktig at det er plass til bagasje også, sier han.
Bilen har plass til 333 liter bagasje, 828, om du feller ned de bakerste setene, og tre ganger så mye som det igjen, om du feller ned alle baksetene. Det skal holde til det aller meste.
– Og trenger man å frakte enda mer, så er det veldig hendig med hengerfeste, slår han fast.
Og det at du kan koble på henger gjør den veldig anvendelig. Det passer både for hytteturer og når det skal kjøres avfall eller ved, forteller Mats.

Overbevist
En morsom feature, som ikke Mats er vant med, er at bilen har eget strømuttak. Såkalt Vehicle-to-Load.
– Det er veldig kult. Man kan koble til en grill, kaffetrakter eller kjølebag. Eller lade elsykkelen. Det er utrolig hendig, og gir en veldig fleksibilitet. Det tror jeg vi hadde hatt stor glede av, slår han fast.
Vi blir stående å se på bilens design. Mats liker designet, og spesielt lakken.
– Jeg liker at Kia har det samme designet på sine modeller. Den er diskret, men skiller seg ut. Den roper ikke høyest, men ser bra ut. Jeg liker den matte lakken veldig godt.
Han forteller at bilen dekker alle behov han har, og flere til.
– Den er komfortabel og praktisk, oversiktlig og romslig, passer til langkjøring og hverdagsbruk, til familielivet og for de lange turene på veien.
Han ser over bilen en siste gang, og snur seg.
– Jeg har skikkelig lyst på den, smiler han.