Nærbilde av ladeport til elbil

Hva er forskjellen på hurtiglading og normallading?

28.06.2021

Hva skiller hurtiglading fra normallading, og hva er forskjellen på Type 1 og Type 2?

Det finnes i dag tre alternativer for lading av elbil – hurtiglading, semi-hurtiglading (normallading) og kabel til vanlig stikkontakt (nødlading). Du kan finne ladestasjoner for elbiler tilknyttet både bensinstasjoner, hoteller, kjøpesentre, kommunale parkeringsplasser og arbeidsplasser. Dette gjør det enklere å dra på langtur med elbil.

Forskjellen på de ulike lademulighetene

Den største forskjellen mellom de ulike laderne er hvor raskt du kan lade bilen din. Navnet på de ulike lademulighetene reflekterer også hvor raskt du får ladet elbilen din.

  • Hurtiglader
  • Semi-hurtiglader
  • Normallading i vanlig stikkontakt (nødlading)

Hurtiglader

På lengre turer med kjørelengder som overgår batteriets rekkevidde, kan det være nødvendig med et stopp for å lade. For å ikke bruke masse tid på å lade er det lurt å stoppe et sted med hurtigladere. Hurtigladere finner du typisk på bensinstasjoner, ved kjøpesentre og matbutikker.

Hurtiglader er betegnelsen på en ladere som tilfører strøm til batteriet raskere enn hva normallader gjør. Med en hurtiglader kan du lade batteriet fra 0 til 80 prosent på mellom 15 og 45 minutter, avhengig av batteriets kapasitet. Når batteriets kapasitet har nådd 80 prosent, vil du oppleve at ladeeffekten går betydelig ned, omtrent til nivå med normallading. Dette gjøres for å beskytte batteriet ditt.

Hurtiglader - kontakter

Hurtigladere som du finner langs veiene i Norge er vanligvis på 50 kW, men det finnes også lynladestasjoner på 150 kW. Hurtigladere bruker kontaktene CHAdeMO eller CCS, og bilen din støtter kun én av disse.

Hva betyr CHAdeMO og CCS? Les ord og uttrykk du som elbileier bør kjenne til.

Normallading (semi-hurtiglading)

Det andre alternativet for lading går under begrepet semi-hurtiglading. Det som skiller denne fra hurtiglader er ladeeffekten og kontakttypen du bruker for å lade. Disse finner du ofte tilknyttet offentlige ladestasjoner eller borettslag. Det tar lengre tid å lade med semi-hurtiglader enn hurtiglader.

Normallading er lading med Type 2-ladekabel via en ladeboks eller offentlig ladestasjon. Normalladere gir en effekt på fra 3,6 og opp til 22 kW, avhengig av laderen og bilens kapasitet.

Type 1

Type 1 er en ladestandard hovedsakelig benyttet på amerikanske eller asiatiske biler. Selve kontakten har fem stikk. Skal du lade en bil basert på Type 1 fra en ladeboks hjemme eller en offentlig ladestasjon, trenger du en Type 1 til Type 2-kabel.

Type 2

Type 2 er en ladestandard utviklet for det europeiske markedet. Det aller fleste offentlige ladestasjoner i Norge er utstyrt med Type 2-kontakt. Hvis du skal lade fra en ladeboks hjemme, eller en offentlig ladestasjon uten fastmontert kabel, trenger du en egen kabel. Støtter bilen din Type 1, trenger du en Type 1 til Type 2-kabel. Støtter bilen din Type 2, bruker du en Type 2 til Type 2-kabel.

Kabel til vanlig stikkontakt

Med alle nye elbiler medfølger en kabel som har uttak til vanlige stikkontakter. Disse kan f.eks. benyttes på hytta, ladestasjoner som kun har stikkontakt eller andre steder hvor ladestasjoner ikke er tilgjengelig. Det kan ta relativ lang tid å lade bilen fullt med vanlig stikkontakt. For lading over lengre perioder anbefales ikke denne typen lading, ettersom stikkontakter ikke er konstruert for å tåle høy belastning over tid.

Hva er en ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon?

Hjemmeladestasjon går under mange navn: ladeboks, vegglader og hjemmeladestasjon. Selv om betegnelsen varierer fra ulike leverandører, er det det samme. Dette er en fastmontert og spesialtilpasset lader for elbiler og ladbar hybrid som kan installeres hjemme eller på hytta. Disse ladeboksene kan også brukes i borettslag, bedrifter eller næringsbygg.