
Rekkeviddetesten 2025 - se resultatet i elbiltesten for våre merker
Rekkeviddetesten fra NAF og Motor sommeren 2025 har nok en gang gitt verdifull innsikt i hvor langt elbilene faktisk kjører sammenlignet med oppgitt WLTP-rekkevidde. Med 27 biler i testfeltet har både nye og etablerte elbilmodeller fått vist hva de er gode for. Spesielt interessante resultater kom fra Mercedes-Benz, Kia og Peugeot.
Elbilene som imponerte på lavt rekkevidde-avvik og lengde
I den store elbiltesten sommeren 2025 gjennomført av NAF og Motor, ble hele 32 elbiler testet under norske forhold. Rekkeviddetesten gir en realistisk indikasjon på hvor langt bilene faktisk går i praksis sammenlignet med den offisielle WLTP-rekkevidden.
Gjennom testløypen fikk elbilene oppleve en voldsom regnskur som gjerne inntreffer høyst ubeleilig på sommerstid over våre nordlige breddegrader. En mer realistisk test kunne vi altså ikke fått. Alle elbilene kjøres i "normalt kjøremodus" og hensikten er først og fremst måling av avvik fra oppgitt rekkevidde.
Noen modeller leverte (tross regnet), imponerende resultater med kun små avvik og imponerende rekkevidde, mens andre hadde et større sprik på instrumentpanelet.
Kia EV3 Long Range - en av testbilene (under)

Peugeot E-5008 - topp 5 og gir familien nok rekkevidde
Peugeot kom godt forberedt til sommerens rekkeviddetest etter å ha skuffet i vinterens elbiltest. Nå er batterikondisjonering på plass, og det synes virkelig (og forklarer vinterens testresultat!).
E-5008, en av testens få elbiler med 7-seter leverte en merkbar forbedring i effektivitet. Forbruket var på 16,1 kWt/100 km etter 50 kjørte kilometer.
Dette er svært gode tall, størrelsen tatt i betraktning. E-5008 endte årets test på hele 512 km kjørte kilometer - altså 24 lengre enn oppgitte WLTP-tall fra importøren. Dette betyr en delt 4.plass målt i WLTP-avvik, som i sommertesten 2025 nå var et positiv avvik.
Teknologien som benyttes i Peugeot deles også med Opel og Citroën, og de tre merkene viser nå at de kan konkurrere godt i det stadig mer krevende elbilmarkedet.
NB! Testen tar høyde for bl.a. dekk og ikke nødvendigvis oppgitte makstall fra fabrikken.
Slik skal det rett og slett gjøres. Perfekt for storfamilier som trenger mye plass.
Test av E-5008 - Tv2.no (Desember 2024)
Standard Range og 748 liter bagasjerom (!) er nok for de fleste
Utstyrsversjonen av E-5008 i rekkeviddetesten var Standard Range-utgaven. Det finnes også en Long Range-utgave (inntil 668 km), men Standard Range er en fullt så komplett familiebil for deg som ønsker en SUV, stor plass og mye rekkevidde for pengene.
Uansett batteristørrelse: Her får du en 7-seters elbil eller inntil 748 liter bagasjeplass når kun 5 seter er i bruk. Du trenger strengt tatt ikke mer, når komforten er så god i tillegg!
Et praktiskt triks med elbilen er at 2.seterad kan skyves frem og tilbake individuelt, for å maksimere benplass i baksete eller få "tetrisen" til å gå opp med bagasjen. En romslig elbil til denne prisen, med fleksible løsninger, cruisekontroll og ryggekamera som standard er ren utklassing i dette SUV-segmentet.
Rekkevidden på over 500 km er mer enn nok for de aller fleste, og er tilstrekkelig til de fleste hyttedestinasjonene på kalde vinterdager også.
Kampanjepris: Utforsk E-5008 til fra kun 479 900 kr inkludert vinterhjul!

Kia EV3 - en positiv overraskelsene i elbiltesten
Kia EV3 var blant testens aller største positive overraskelser. Til tross for at dette er en relativt rimelig og kompakt elbil-SUV, leverte den hele 566 av 590 kilometer.
Med et avvik på kun 4 % fra oppgitte 590 km, viser EV3 en god lengde og knallresultater i testen av rekkevidde og avvik fra WLTP.
"Kianere" som eier en elbil fra Kia vil nok ikke kalle resultatene for overraskende - de er godt kjent med lavt avvik på rekkevidden både sommer- og vinterstid.
Det betyr at du som sjåfør får omtrent det du faktisk er lovet av rekkevidde. Det er nok avgjørende for kjøpere som ønsker forutsigbarhet – spesielt i et marked hvor WLTP-tall og faktisk rekkevidde ofte kan sprike stort.
EV3 er definitivt en bil som dekker behovet til en familie. Rekkevidden og bagasjeplassen er best i klassen. Det samme er kvalitetsfølelsen.
Test av Kia EV3 - Motor.no (Februar 2025)
Knallgod kompakt-SUV som gir mye elbil for pengene
Kia beviser at de fremdeles leverer elbiler med effektiv og lavt forbruk. EV3 hadde en imponerende rekkevidde i forhold til pris (fra 429 900 kr) og størrelse.
I sommerens rekkeviddetest stilte Kia med utstyrsutgaven Exclusive Plus. Dette er også en av de mest populære og anbefalte utstyrsversjonene.
Her er varmepumpe, ratt- og setevarme (foran og bak!), cruisekontroll og inkludert i fra-prisen. I tillegg får du 7-års garanti som standard, og en elbil som lader like fort sommer som vinter.
Kia er kjent for høyt utstyrsnivå og EV3 er absolutt vært en prøvekjøring for å oppleve brukervennlig førermiljø, gode skinnseter og en innvendig plass som overrasker alle. Til og med bagasjerommet på denne kompakte SUV-en rommer hele 460 liter - best i sin størrelse.
Mer informasjon om EV3: Utforsk Kia EV3 Long Range

Elektriske G-Klasse - et elektrisk ikon med partytriks i ermet
Mercedes-Benz stilte med elektriske G-Klasse - G-580. Elbilen er et historisk ikon og arvtaker etter fossile G-Klasse. Bilen med sine 4 individuelle el-motorer kan faktisk gjøre en "G-turn" - dette lar bilen snu 360 grader rundt egen akse.
På rekkeviddetesten ble den dessverre raskt en partypooper, da uhellet var ute tidlig: en punktering på høyre bakhjul førte nemlig til at elbilen fikk en uheldig "pause".
G-Klasse kom seg av gårde igjen etter en drøy halvtime - dog med lit tynnere datagrunnlag for rekkeviddetesten.
G-Klasse imponerte likevel mange, og rullet inn på 462 km i sommerens test - 7 km over oppgitte WLTP-tall. Mercedes-Benz, kjent for kvalitet og luksus bygger med det en god troverdighet rundt tallene som faktisk oppgis.
Mer info: Dette er den elektriske G580 med EQ-teknologi.
Mercedes-Benz fortjener sin stjerne
Testbilen G580 fra Mercedes-Benz er viktig å se i kontekst, og Mercedes har vist sterke rekkevidderesultater hva angår lengde i tidligere tester enn i 2025.
I vintertesten 2024 var for eksempel EQS 580 4MATIC en av få biler som oppnådde over 500 km rekkevidde under krevende vinterforhold. EQE SUV presterte også godt.
Dette beviser tydelig at Mercedes-Benz behersker elbilteknologi på høyt nivå, og at G-Klasse i elektrisk utgave er et bevisst valg for kunder som ønsker elektrisk luksus og det lille ekstra – ikke nødvendigvis lavest mulig forbruk.
Nyhet høsten 2025: Nye CLA i elektrisk utgave kommer snart for salg - den vil opptil 792 km rekkevidde(!)

Vil du lese mer som dette?
En av testens mest omtalte elbiler
Mercedes-Benz sin nye helelektriske G 580 med EQ-teknologi var på forhånd en av testens mest omtalte kjøretøy denne sommeren.
Med sitt ikoniske, kantede design og avanserte firehjulsdriftssystem, er det tydelig at bilen er utviklet med helt andre mål enn lavt forbruk og maksimal rekkevidde, som nevnt over.
Elektriske G-Klasse er en luksuriøs og kompromissløs arvtager til den fossile G-Klasse, og byr på imponerende terreng-egenskaper og et barskt uttrykk.
Her får du en "Gälendewagen" med elektrisk drivlinje og usedvanlig god støyisolering og et avansert firehjulsdriftssystem. Dette er elbilen for deg som virkelig ønsker ytelse, komfort og luksus i en helt egen klasse.
Årets elbil i 2024: G-Klasse ble forøvrig kåret til årets elbil 2024 av Finansavisen. Og med sin bagasjeromsplass på 555 liter kan den enkelt gjøre jobben som en luksuriøs familiebil også.
Grandland Electric - tysk kvalitet som holder sitt løfte
Grandland Electric stanset etter 578 km, 9 km over WLTP i sommerens elbiltest. Dette er fantastiske tall i testen også for denne, «tvillingen» til Peugeot E-5008.
Det er velkjent at Stellantis produserer sine elbiler på en og samme plattform, som er delt med blant annet Peugeot og Citroën.
Grandland Electric er en av Opels store satsingsmodeller som dekker mange behov. Bagasjerommet er stort, plassen innvendig er god, komforten er upåklagelig - og den elektriske SUV-en har klassens beste frontlykter.
Elektriske Grandland er en av Opels første elbiler som også har hengervekt på over 1 tonn (1 200 kg), noe som kanskje har vært et lite savn på andre modeller som Astra og Mokka Electric.
Vurderer du en tysk kvalitetsbil med stor plass og hengerfeste er startprisen bare 449 990 kr - godt under den "magiske" 500.000-grensen mange har.
Verdt å nevne er at elbilen har kanskje markedets beste og mest komfortable førerposisjoner. Her sitter du som støpt, med mulighet å forlenge sitteputen for ekstra lårstøtte - genialt!
Kampanje: Se rentekampanjen på 3,99% på familie SUV-en Grandland

Stor og komfortabel familie-SUV med knallgode lys
Test av Grandland Electric - Bilglede.no (Mars 2025)
Så....hvilken elbil ble vinner av rekkeviddetesten?
Generelt presterte alle Bertel O. Steen-merkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot og Opel det meget bra i testen – med stabile forbrukstall og lavt avvik fra offisielle tall. E-5008 måler er WLTP-avvik på over oppgitte tall, og ender derfor på 5.plass av totalt med et positivt avvik på 5%. Elektriske G-Klasse leverte også over oppgitte forbrukstall (!).
Dette gjør elbilene i testen fra Bertel O. Steen til svært attraktive valg for norske elbilkjøpere som vil ha pålitelig rekkevidde i hverdagen. Noen husker kanskje også EV3 fra vintertesten som presterte over 500 km, og elbilen lader på 30 minutter uansett sesong og temperatur!
Lucid Air fikk heder og ære med førsteplassen og 832 km kjørt. For Lucid sin del skal også sies at total rekkevidde er 960 km, og således er avviket målt i WLTP nokså stort - verst av alle på hele 11%. Med det sagt, rekkevidde koster og i dette tilfellet snakker vi en fra-pris på 1,3 millioner for elbilen med lengst rekkevidde på markedet.
Hele rekkeviddetesten: Her finner du hele artikkelen om rekkeviddetesten.
Peugeot E-5008 har hengervekt på opptil 1 000 kg - praktisk for blant annet båteiere (bildet under)

Testresultater - lengst rekkevidde i testen:
NB! For enkelthetens skyld: Tallene under er basert på dataene for tripteller og ikke hensyntatt korreksjon av GPS-målling.
Biler | WLTP-rekkevidde (km) | Oppnådd (km) | Prosentavvik |
---|---|---|---|
Lucid Air | 960 | 832 | −13 |
Tesla Model 3 | 702 | 729 | 4 |
BMW iX xDrive 60 | 668 | 695 | 4 |
Polestar 3 | 695 | 667 | −4 |
Audi A6 | 663 | 655 | −1 |
Tesla Model Y | 586 | 653 | 11 |
Polestar 4 | 600 | 624 | 4 |
Ford Capri | 627 | 615 | −2 |
Volkswagen ID.7 Tourer | 568 | 595 | 5 |
Zeekr 7X | 541 | 585 | 8 |
Volvo EX90 | 609 | 581 | −5 |
Opel Grandland | 569 | 578 | 2 |
Kia EV3 | 590 | 566 | −4 |
BYD Tang | 530 | 562 | 6 |
Audi Q6 | 582 | 558 | −4 |
Porsche Macan | 543 | 544 | 0 |
Ford Explorer | 566 | 533 | −6 |
BYD Sealion 7 | 502 | 517 | 3 |
Hongqi EHS7 | 540 | 514 | −5 |
Peugeot E-5008 | 488 | 512 | 5 |
MGS5 | 465 | 489 | 5 |
MB G-Klasse | 455 | 462 | 2 |
Voyah Courage | 440 | 452 | 3 |
Volkswagen ID.Buzz | 456 | 450 | −1 |
Lotus Emeya R | 435 | 447 | 3 |
MG Cyberster | 443 | 422 | −5 |
Skoda Elroq | 424 | 420 | −1 |
*Artikkelen ble oppdatert 06.06.2025
Vil du lese mer som dette?

Leasingbil er perfekt for deg som ønsker å kjøre ny bil, men ikke ønsker billån eller verditap. Har du behov i

Å prøvekjøre en ny bil er en spennende opplevelse, men det er ganske mange ting du bør huske å undersøke i løp

Har du en pent brukt bil du ønsker å selge, samtidig som du skal ha en nyere bil? Vi kjøper din brukte bil! Nå

Ny familiebil som også er elektrisk? Her er fem punkter vi mener du bør tenke gjennom når du skal kjøpe ny elb

I 2024 har Peugeot E-5008 sikret seg en av bilverdenens mest prestisjefylte utmerkelser: Golden Steering Wheel

Når du skal kjøpe ny elbil kan små forberedelser øke sjansen for å velge riktig elbil betraktelig. Vi har derf