Få oversikt over de totale bilkostnadene
Når du skal vurdere hva du har råd til ved anskaffelse av ny bil, er det flere ting utover selve bilprisen du bør ta med i beregningen. Få full oversikt her!
Kostnader ved å eie bil
- Drivstoff/strøm
- Rentekostnader
- Verditapet på bilen
- Forsikring
- Trafikkforsikringsavgift (årsavgift)
- Service- og vedlikeholdskostnader
- Bompenger og parkering
Vi forklarer litt om hvert enkelt tema, og helt nederst finner du oversiktlige tabeller med bilkostnader.
Drivstoff og ladekostnader årlig
Tradisjonelle fossildrevne biler trenger bensin eller diesel, mens elbiler trenger strøm. Dette koster penger, og utgjør i mange tilfeller en stor del av det årlige bilholdet. Hvor mye avhenger av hvor mye du kjører, hvor mye og hva slags drivstoff bilen bruker, samt prisen på anskaffelsen av dette.
La oss si at du kjøper en bensinbil som i gjennomsnitt bruker 0,7 liter per kjørte mil og at du kjører 15.000 kilometer i året:
Med en bensinpris på 20 kroner pr liter vil du årlig bruke ca 21.000 kr årlig på bensin ( 1750 kr måneden). For dieselbiler kan du som en tommelfingerregel trekke fra én til to kroner pr. liter.
Kjøper du derimot en elektrisk bil blir kostnaden noe lavere, men hvor og når du lader er avgjørende. Hurtiglading langs hovedveiene kan være kostbart, og lader du hovedsakelig her, kan prisen fort nærme seg det du betaler for bensin eller diesel.
Lader du først og fremst hjemme, vil kostnaden være omtrent 10-20 prosent av prisen du betaler for å fylle tanken med bensin. Nøyaktig kostnad avhenger av strømavtale, type bil, kjøremønster og sesong, samt om du må investere i en hjemmelader eller ikke.
Rentekostnad på billån
Renter er enkelt forklart det du betaler banken hver måned for å låne penger, utover de månedlige avdragene. Rentekostnaden avhenger av rentesats, lånebeløpet og nedbetalingstiden.
Har du tilgjengelig egenkapital, vil belåningsgraden bli mindre, og du vil få en bedre rente. Med et lavere lånebeløp og jo fortere du betaler ned billånet, jo mindre blir den totale rentekostnaden.
Samtidig er det viktig å huske at det å bruke oppsparte midler til egenkapital også medfører en rentekostnad i form av tapt innskuddsrente.
Verditap på bil
Verditap, eller verdifall, er differansen mellom prisen du kjøper bilen for, og prisen du får igjen når du selger.
Verditapet er en kostnad mange glemmer å ta med i beregningen når de skal se på de totalkostnadene for det å eie en bil. Faktum er at verditapet i de fleste tilfeller er den største kostnaden, uansett om du kjøper ny eller brukt bil.

Hvordan beregne verditap på bil?
Kjøper du nybil, kan du forvente et verditap det første året på rundt 20 prosent. Det andre året vil tapet være på rundt 14 prosent av bilens bruktverdi, med en stegvis nedtrapping til et jevnt fall på rundt ti prosent fra det sjette året.
Ny bil til 400.000 kr: Dersom du kjøper en ny bil til 400.000 kroner, vil verdifallet være på 80.000 kroner det første året. Du vil altså kunne forvente å få 320.000 kroner for bilen om du selger den etter ett år.
Det månedlige verdifallet er da på 6.667 kroner, noe som i mange tilfeller vil være mer enn det du betaler i renter og avdrag på billånet.
Størrelsen på verdifallet avhenger blant annet av biltype, merke, modell og ekstrautstyr. En del elbiler, hvor etterspørselen har vært høy og tilgangen på biler har vært lav, har holdt seg svært godt i verdi de siste årene.
Leaser du bil, trenger du ikke tenke på verdifallet, da det er bakt inn i månedsleien.
Bilforsikring - disse tre typene finnes
Kostnader knyttet til forsikring varierer blant annet med bilens verdi, hvor mye du kjører, hvor du bor og alderen din. Man regner gjerne rundt 8 - 12.000 kr per år. I tillegg er det avgjørende hvilken forsikringstype og forsikringsselskap du velger. Vi skiller i all hovedsak mellom tre typer bilforsikring:
1. Ansvarsforsikring - hva betyr det?
Kjøper du bil, er du pålagt å tegne en ansvarsforsikring. Dette gjelder både om du kjøper ny eller brukt bil, med noen få unntak. Forsikringen skal dekke skade du kan utsette andre personer, biler eller gjenstander for.
Forsikringen dekker: Skade du påfører andre personer, biler eller eiendom.
Forsikring dekker ikke: Skade på din egen bil, tyveri, brann, glasskader osv.
2. Delkasko-forsikring
En delkasko dekker det samme som en ansvarsforsikring, men du vil også kunne få dekket skader eller tap i forbindelse med brann, knuste ruter eller tyveri av eiendeler inne i bilen. I tillegg dekkes også veihjep/redning, samt skade ved lynnedslag/gnister.
Dekker ikke: Kollisjonsskader, utforkjøring, hærverk osv.
Tips: Visste du at skader som følge av steinsprut vil kunne dekkes av delkaskoforsikring?
3. Full kaskoforsikring - hva innebærer det?
Velger du en full kasko, noe som anbefales på nyere biler, vil du også kunne få dekket skader på egen bil som bulker eller riper. Dette gir deg full trygghet og forsikringen dekker nesten alle uhell.
Full kasko eller full kaskoforsikring dekker alt fra delkasko, samt;
- Skade på egen bil - selvforskyldt eller ikke
- Utforkjøring, kollisjon, hærværk
- Dyrepåkjørsel, velting
- Leiebil ved skade (hos noen selskaper)
Tips: Skademelding bil med skademeldingsskjema - slik melder du skade

Trafikkforsikringsavgift
Fra 2018 ble årsavgiften på kjøretøy erstattet med en trafikkforsikringsavgift. Avgiften betales sammen med den vanlige forsikringen din.
Avgiften har normalt sett vært årlig indeksregulert og koster (etter 1.3.2025) 3 279 kr for elbiler og 2 329 kr (bensin, hybrid eller diesel med partikkelfilter).
Trafikkforsikringsavgiften er en døgnsats, men er over utregnet fra 365 dager. Altså kjøper du bil fra 1.mai 2025, er det forventet en noe lavere sum.
Oppdaterte og gjeldende satser finner du hos Skatteetaten.
Service og vedlikeholdskostnader
Som bileier må du ha bilen til jevnlig service hos et bilverksted. Vedlikeholdsbehovet er noe helt annet på en elbil enn tradisjonelle biler.
Dersom du har elbil slipper du noe vedlikehold og service som oljeskift, tennplugger, eksosanlegg med mer. I tillegg er antall komponenter færre og motoroen (elektrisk) er langt mindre komplisert.
Elbilene har ofte lengre serviceintervaller (hvert 2 år). Typiske kostnader er 2 000 - 4 000 kr årlig for elbilservice. Dette varierer fra modell og bilmerke. Hybrid- og fossilbilservice er ofte noen tusenlapper dyrere, der annenhver service gjerne er en hovedservice som er litt dyrere enn normalt, da sjekklisten og arbeidet krever langt mer tid.
Til gjengjeld brukes bremsene på en elbil sjeldnerne og på en helt annen måte enn de fossile grunnet regenerering. Derfor er ofte den største utgiftsposten for elbileier skifte av bremseskiver og bremseklosser.
Dette kan du fint utsette noen år ved jevnlig vedlikehold og grundig vask. I tillegg anbefaler vi å gjøre noen harde nedbremsinger månedlig. På den måten vil bremsene og bremseskivene holdes i god stand og man unngår å bygge opp for mye smuss og rust.
Bilvask, spylervæske og småting
Bilvask kan gjøres enkelt og rimelig hjemme, eller ved å bruke vaskehall / vaskeautomat på bensinstasjoner. Vi anbefaler ikke børstevask, da dette sliter på lakken og lett kan lage småriper.
For å ha tilfredstillende sikt, eller unngå trafikkfilm på ruta på vinterstid må du jevnlig bytte spylervæske. Det er ikke uvanlig at dette og annet utstyr som isskrape, luftfrisker, nye vindusviskere og lignende bilutstyr må anskaffes i løpet av noen år som bileier.
Disse kostnadene løper gjerne til rundt 3000 kr årlig, helt avhengig av hvor ofte du kjører og hvor opptatt du er av vedlikehold av bilen. Godt vedlikehold lønner seg gjerne i lengden, da det påvirker verditapet positivt og gir deg mer igjen ved salg av bilen.
Tips: Les mer om vask av bilen utvendig
Dekk og dekkbytte
Gode dekk er livsviktig. Du bør alltid sørge for å ha tilstrekkelig mønsterdybde på vinter- og sommerdekkene, da dette er en av de aller viktigste sikkerhetsfaktorene på bilen din.
Dekkene er nemlig eneste kontaktpunkt mellom vei og bil. Grep, stabilitet og bremse-evne avgjøres her, og slitte dekk kan forverre kjøreegenskapene og bremselengden dramatisk.
Så lenge varer dekkene dine:
Sommerdekk holder normalt i 30 - 50.000 km og vinterdekk holder normalt i 25 - 40.000 km, helt avhengig av kjøremønster, dekktype, kvalitet og andre faktorer. Du må likevel påregne å bytte dekk etter 2 -4 år for elbiler, da elbiler har høyere vekt enn vanlige fossile biler.
Prisnivået på 4stk vinterdekk ligger rundt 7.000 - 12.000 kr for SUV/Elbiler, avhengig av merke og kvalitet. Sommerdekk ligger på omtrent samme prisnivå.
Premium dekkmerker som Michelin, Continental og Nokian (ofte de beste dekkene) koster noe mer. Prisene over er oppgitt for 4stk dekk og inkluderer ikke omlegging/balansering.
Tips: Les mer om mønsterdybde på dekk

Bompenger og parkering
Som bileier er årlige kostnader til både bompenger og parkering en selvfølge. Dette gjelder spesielt for deg som bor i eller pendler til storbyer. Kostnadene varierer fra hvor i landet du bor, og hvor mye du kjører/parkerer. For mange kan dette utgjøre fra 2 000 og helt opptil 10 000 kr årlig.
Elbiler har ofte noe reduserte priser i bomringer og på kommunale parkeringsplasser, mens fossilbiler som regel betaler full pris. I tillegg kommer eventuelle avgifter for beboerparkering, parkeringshus og gebyrer ved feilparkering.
Denne kostnadsposten blir ofte undervurdert av mange, men kan raskt bli betydelig - spesielt ved daglig bykjøring eller pendling gjennom flere bomringer.
Total kostnadsoversikt - bilkostnader
Under står en forenklet tabell med bilkostnader du bør medregnet i ditt årlige bilbudsjett.
Tabell over faste og periodiske kostnader for elbil og fossilbiler:
Kostnadstype | Elbil | Fossilbil (bensin/diesel) | Kommentar |
Kjøpspris | Ofte høy, men lavere avgifter | Ofte lavere startpris, men mer avgifter | Elbiler får fritak eller lavere MVA/engangsavgift. |
Forsikring | 8 000–12 000 kr/år | 9 000–13 000 kr/år | Ofte likt, men elbil kan ha høy kasko pga. reparasjonskostnader. |
Trafikkforsikringsavgift | Ca. 1 200 kr/år | Ca. 3 800 kr/år | Elbil betaler lavere sats per dag. |
Service og vedlikehold | 2 000–4 000 kr/år | 6 000–9 000 kr/år | Fossilbiler har motorolje, girkasse, eksos osv. |
Dekk (inkl. lagring | 4 000–6 000 kr/år | 4 000–6 000 kr/år | Samme for begge, men elbiler kan ha litt mer dekkslitasje. |
Verditap (typisk) | 30 000–60 000 kr/år | 30 000–50 000 kr/år | Kommer an på biltype og markedet. Bilen taper seg mest første 2–3 år. |
Variable og løpende bilkostnader
Under finner du en oversikt over variable og løpende kostnader* du har som bileier:
Kostnadstype | Elbil | Fossilbil | Kommentar |
Energikostnad (lading/drivstoff) | 5 000–8 000 kr/år | 12 000–20 000 kr/år | Hjemmelading er billigst, bensin er dyrest. |
Bompenger | Ofte rabatt (0–50 %) | Full pris | Store besparelser for elbil i byområder. |
Parkering | Ofte rabatt/gratis | Full pris | Gjelder kommunale p-avgifter (varierer lokalt). |
Fergekostnader | Halv pris (passasjerbil) | Full pris | Statens satser gir elbilfordel. |
Bilvask | 2 000–4 000 kr/år | 2 000–4 000 kr/år | Avhenger av hyppighet. |
Spylervæske, småting | 300–600 kr/år | 300–600 kr/år | Gjelder alle biler. |
Utstyr (matte, takboks) | 1 000–3 000 kr/år | 1 000–3 000 kr/år | Tillegg som kommer og går. |
Hjemmelader (vedlikehold) | 500–1 000 kr/år | - | Gjelder kun ved privat lading hjemme. |
EU-kontroll | Ca. 1 200 kr hvert 2. år | Samme | Fra bil er 4 år gammel. |
*Kostnadene vil variere og avhenge av mange faktorer som biltype, bruk, kjørestrekning, pendling og hjemmelading/hurtiglading for elbil, samt drivstoffkostnad og forbruk.